Koszyk
0
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Zdrowy tryb życia

Pistacje – dlaczego te orzechy należą do najzdrowszych przekąsek?

 Właściwości pistacji, ich zastosowanie i wpływ na organizm

Są małe, zielone i niezwykle smaczne: pistacje zawierają wiele składników odżywczych i mają udowodniony naukowo pozytywny wpływ na zdrowie. Między innymi obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi. Pomagają one również w utracie wagi. Pistacje mają wiele cennych właściwości, z których nawet nie zdajesz sobie sprawy! W naszym artykule dowiesz się więcej o tych wyjątkowych zielonych orzechach, które niegdyś były uważane przez wielu królów za niesamowity przysmak.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jakie witaminy zawierają pistacje
  • dlaczego są takie zdrowe
  • czy można je jeść podczas karmienia piersią
  • jaki mają wpływ na menopauzę

Zobacz także artykuł: Dieta sirtfood (sirtuinowa) – jakie są jej zasady? Fazy diety SIRT i polecane produkty

Pistacje – co to za orzechy?

Pistacja jest nam znana jako smaczny, zielony orzech z twardą łupiną i chrupiącym jądrem. Już ponad 10.000 lat temu pistacje były sadzone jako rośliny uprawne na Bliskim Wschodzie, zwłaszcza w Syrii. Do dziś są tam przysmakiem, stanowiącym część długiej historii kultury wielu krajów tego regionu.

Pistacje z Bliskiego Wschodu rozprzestrzeniły się na cały region śródziemnomorski. Niegdyś uważane one były za przysmak i cieszyły się wielką popularnością wśród królów, a dla "zwykłych ludzi" były po prostu niedostępne. Z czasem jednak rozprzestrzeniły się wśród podróżników, handlarzy i zwykłych ludzi. Pod koniec XIX wieku pistacje trafiły do USA, a w XX wieku podbiły zachodnią część świata. Obecnie największe obszary drzew pistacjowych znajdują się w Iranie, USA i Turcji.

Dawniej używano pistacji również jako barwnika oraz środka na ból zębów i marskość wątroby. Obecnie są one najczęściej prażone i solone, a następnie spożywane bezpośrednio jako przekąska. Na Bliskim Wschodzie, w Azji i na Bałkanach przetwarza się je na szeroką gamę pysznych słodyczy takich jak Halva, Baklava, Maamoul lub Kunafah.

Pistacje – witaminy i ich zawartość

Pistacje są pełne witamin i zdrowych składników: zawierają m.in.

  • Witaminę E (5,2 mg na 100 gramów)
  • Witaminę B6 (0,25 mg na 100 gramów)
  • Witaminę C (7 mg na gram)
  • Potas (1010 mg na 100 gramów)
  • Białko (16 gr na 100 gram)
  • Fosfor (469 mg na 100 gram)
  • Cynk (1,4 mg na 100 gramów)
  • Węglowodany (28 gr na 100 gram)
  • Magnez (121 mg na 100 gram)
  • Kwas foliowy (60 µg na 100 gramów)

Pistacje wzmacniają układ odpornościowy i są doskonałe w zapobieganiu przeziębieniom. Mają wysoką zawartość potasu, który odpowiada za regulację równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie i obiecuje dużą pomoc w detoksykacji. Pistacje są bogate w kwas foliowy oraz zawierają wiele kwasów tłuszczowych omega 3, które obniżają poziom cholesterolu. Ponadto orzechy te zawierają dużo białka i wapnia - dobrego dla mięśni i kości, a potas znajdujący się w pistacjach jest korzystny zarówno dla mięśni jak i dla ciśnienia krwi. Dlatego są one szczególnie zdrowe dla organizmu człowieka. Orzeszki pistacjowe są również bogate w witaminę E, witaminę B6. Witamina E działa jako zmiatacz wolnych rodników, a witamina B6 jest potrzebna do tworzenia substancji przekaźnikowych i silnego układu odpornościowego.

Pistacje – zdrowe czy nie?

Wiele badań wykazało, że pistacje mają pozytywny wpływ na leczenie i zapobieganie otyłości, cukrzycy typu 2 i związanych z nią chorób sercowo-naczyniowych. Dzieje się tak między innymi dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych i potasu. Nie ulega wątpliwości, że pistacje są zdrowe. W końcu, jak wszystkie orzechy, zawierają one duże ilości cennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu mogą zapobiegać wysokiemu poziomowi cholesterolu i chorobom układu krążenia. Mogą również konkurować z innymi rodzajami orzechów pod względem zawartości błonnika pokarmowego i witaminy B.

  • Pistacje zawierają gamma-tokoferol (forma witaminy E), fitosterole i karotenoidy ksantofilu. Te ostatnie są wtórnymi substancjami roślinnymi znanymi z działania przeciwutleniającego i przeciwzapalnego.
  • Pistacje mają pozytywny wpływ na poziom tłuszczu we krwi i utrzymują poziom trójglicerydów na niskim poziomie.Bowiem jeśli występują one w dużych ilościach, wzrasta ryzyko chorób układu krążenia i otyłości. Osoby z cukrzycą typu 2 mają zwykle podwyższony poziom trójglicerydów i dlatego odnoszą korzyści z zielonych orzechów.
  • Pistacje pomagają regulować poziom cukru we krwi. Jedno z badań wykazało, że spożywanie 50 gramów pistacji dziennie obniża poziom cukru we krwi u osób cierpiących na cukrzycę nawet o dziewięć procent. Bakterie jelitowe, które są bezpośrednio związane z cukrzycą typu 2, są również regulowane przez pistacje.
  • Orzechy te zawierają również wiele antyoksydantów, które neutralizują wolne rodniki w naszym organizmie, a tym samym zmniejszają ryzyko zachorowania na raka, zawału serca i artretyzmu.
  • Wysoka zawartość przeciwutleniaczy zawartych w pistacjach nie tylko wspomaga nasze zdrowie, ale także zapewnia piękną, promienną skórę i spowalnia proces starzenia się człowieka.
  • Pistacje zwiększają również poziom luteiny w organizmie człowieka, dlatego też są niezwykle korzystne dla zdrowia oczu.
  • Pistacje mają wysoką zawartość zdrowych tłuszczów. Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w orzechach nie tylko pomogą Ci schudnąć, ale także są dobre dla Twojego serca i obniżają poziom niezdrowego cholesterolu we krwi.

Pistacje podczas karmienia piersią – czy można je jeść?

Najbardziej idealnym produktem do karmienia noworodka jest oczywiście mleko matki. Zadaniem kobiety karmiącej jest nie tylko utrzymanie jego jakości na odpowiednim poziomie, ale również poprawa jego działania. Można to osiągnąć na kilka sposobów, w tym poprzez spożywanie pistacji. Jednocześnie jednak nie powinniśmy zapominać, że każdy nowy produkt, w tym pistacje, musi być bardzo ostrożnie wprowadzany do diety po urodzeniu dziecka.

Dieta kobiety karmiącej dziecko piersią powinna być zbilansowana. Jest to zrozumiałe, ponieważ wszystkie składniki odżywcze, które dostają się do organizmu matki wraz z produktami, docierają do dziecka wraz z mlekiem matki. Od tego, co je matka, zależeć będzie stan i samopoczucie jej dziecka. Nie tyle ważny jest sam produkt, co o ilość, w jakiej jest on spożywany. Nie wiadomo, jak zareaguje organizm malucha, gdy matka będzie jadła pistacje w nieskończoność.

Z jednej strony, pistacje wzmacniają i zawierają dużą ilość zdrowych tłuszczów. To niewątpliwie wpływa na jakość mleka matki. Z drugiej strony jest to produkt, które z dużym prawdopodobieństwem może wywoływać i rozwijać reakcje alergiczne. Trzeba więc znaleźć "złoty środek". Jeśli nie zaczniesz ich spożywać w nadmiernych ilościach zaraz po porodzie, odczekasz jakiś czas i będziesz to robić z umiarem, nieprzyjemnych konsekwencji można uniknąć. Jeśli organizm kobiety w ciąży nie jest zaznajomiony z danym produktem, a zdecydowała się na jego stosowanie po porodzie, należy to robić z wielką ostrożnością, stopniowo, zaczynając od małych ilości.

Pistacje na diecie – jakie dawki spożywać?

Jeśli chcesz schudnąć, pistacje są idealną przekąską dla Ciebie: mają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, aminokwasów i białka, które, jak wykazano, sprawiają, że szybciej czujesz się pełny i pomagają w utracie wagi. Należy jednak pamiętać, że pistacje są bardzo bogate w składniki odżywcze: 100 gramów zawiera ponad 600 kilokalorii. Dlatego nie należy z nimi przesadzać i raczej jeść je w mniejszych ilościach, jeśli chcemy schudnąć.

Kalorie nie są przypadkowe: pistacje składają się w 45 procentach z tłuszczu - ale większość z nich to cenne nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają obniżyć wysoki poziom tłuszczu we krwi, a nawet pomóc w utracie wagi. Naukowcy nieustannie badają, dlaczego niektóre tłuszcze powodują tycie, a inne wręcz przeciwnie - pomagają schudnąć. Odkryli oni, że pistacje są nie tylko zdrowe, ale dzięki wysokiej zawartości tłuszczu zapewniają sytość na długi czas. Ci, którzy chcą schudnąć z pomocą pistacji nie powinni jeść je jako dodatek, ale zastąpić inną przekąskę o tej samej całkowitej ilości kalorii zielonymi orzechami. Na przykład, jeśli na przekąskę zjadłeś batonik czekoladowy lub garść chipsów o wartości 150 kcal, możesz zamiast tego zjeść 25 g zdrowych pistacji.

Chociaż pistacje nie zawierają żadnych szczególnie szkodliwych składników, mogą stać się wręcz toksyczne, jeśli są niewłaściwie przechowywane. Jeśli pistacje nie są przechowywane w suchym miejscu, mogą zostać zaatakowane przez pleśń. Przekształcają się one wtedy w niebezpieczną, toksyczną dla wątroby toksynę pleśniową - aflatoksynę, która może poważnie uszkodzić wątrobę, a nawet doprowadzić do raka płuc.

Pistacje a menopauza – jaki wpływ mają orzechy?

Jeśli spożywasz dużo białka roślinnego, zawartego między innymi w pistacjach, możesz znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo wczesnego wejścia w okres menopauzy - a tym samym zmniejszyć ryzyko zdrowotne związane z menopauzą w młodym wieku. Wejście w okres menopauzy przed 45 rokiem życia jest bowiem uważane za wczesne. Dla około dziesięciu procent kobiet zmiany hormonalne zaczynają się właśnie w tym wieku. To sprawia, że są one bardziej narażone na choroby układu krążenia, osteoporozę i przyspieszony zanik pamięci.

Szczególnie w okresie menopauzy poziom estrogenu stale spada, powodując problemy takie jak wypadanie włosów, a nawet spadek libido. Oczywiście, można mieć żeński hormon przepisany przez ginekologa w formie tabletek, ale można również zwiększyć poziom estrogenu naturalnie. Istnieją pewne substancje roślinne, które są bardzo podobne w strukturze do własnych hormonów płciowych organizmu i dlatego mogą zwiększać poziom hormonów. Te tak zwane fitoestrogeny znajdują się głównie w orzechach takich jak pistacje, nasionach i pestkach, które stanowią doskonały dodatek do porannej owsianki lub mogą być po prostu włączone do codziennego życia jako mała przekąska.



Małgorzata Sz.

Od 8 lat pracuję zawodowo jako technik farmacji w aptece. Pasjonuję się zdrowym odżywianiem dlatego ukończyłam studia na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Rzeszowskiego i uzyskałam tytuł licencjata dietetyki. Dodatkowo chcąc poszerzać wiedzę i pomagać innym piszę teksty z zakresu farmacji. Lubię słuchać muzyki, czytać książki, podróżować i eksperymentować w kuchni.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.