Koszyk
0
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Układ pokarmowy

Len zwyczajny - pochodzenie, zastosowanie i zdrowotne właściwości lnu

 Len zwyczajny - pochodzenie, zastosowanie i zdrowotne właściwości lnu

Wśród surowców leczniczych lnu zwyczajnego wymienić można siemię lniane, olej lniany oraz nasiona lnu. Len należy do rodziny lnowatych, a także charakteryzuje się wysokością sięgającą 70 cm. Len ma prostą łodygę, która jest nieco ulistniona liśćmi lancetowatymi. Len kwitnący spotkać można od czerwca do lipca. Kwiaty lnu przybierają nieco niebiesko-fioletową, a nawet chabrową barwę. Len należy do roślin jednorocznych. Len a siemię lniane- jakie są różnice? Len mielony - na co pomaga? Na te i inne pytania odpowiedź znajduje się w poniższym artykule

Zobacz także artykuł: Siemię lniane na na kaszel i ból gardła

  • Len - Zdrowotne i lecznicze właściwości lnu
  • Układ trawienny i wartości odżywcze nasion
  • Odwar i napar z nasion lnu
  • Olej lniany - Zawartość kwasów Omega-3 i Omega-6
  • Jak stosować olej lniany?
  • Lignany lniane a menopauza - Działanie i zastosowanie
  • Len i siemienia lniane przy cukrzycy typu II

Len - Zdrowotne i lecznicze właściwości lnu

Hasło "len złocisty - właściwości" to jedno z najczęściej wybieranych haseł w wyszukiwarkach. Fakt ten wskazuje na wzrost zainteresowania rośliną, jaką jest len. Jeżeli chodzi o len mielony, właściwości jego znane są na całym świecie i wymienić można pośród nich wymienić działanie:

  • Przeczyszczające (jednak jest to delikatne przeczyszczenie, które nie powoduje przykrych dolegliwości),
  • Osłonkę przewodu pokarmowego,
  • regenerację naskórka,
  • obniżające znacznie poziom cukru we krwi,
  • odchudzające (błonnik zawarty w siemieniu lnianym odpowiada za uczucie sytości).

Jak widać, właściwości siemienia lnianego mielonego są bardzo szerokie. Dzięki nim możemy nie tylko zadbać o nasz układ trawienny, ale także włosy, skórę i paznokcie. Zdaniem specjalistów picie regularne siemienia lnianego odpowiada za nabłyszczenie włosów oraz ich nieco szybszy wzrost. Spożywanie siemienia lnianego powinno być jednak nierozerwalnie związane z prowadzeniem zdrowego trybu życia. Len na jelita dba dodatkowo o to, aby z ich powierzchni usunąć wszelkie złogi. 

Układ trawienny i wartości odżywcze nasion 

Len mielony nazywany często lnem na jelita ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego układu trawiennego. Bardzo często gastrolodzy zalecają jego picie, ponieważ wśród właściwości lnu mielonego wymienia się także działanie osłonkowe na florę bakteryjną i ściany żołądka. Dzięki dużej zawartości błonnika, nasiona lnu stanowią profilaktykę i wsparcie leczenia chorób układu trawiennego, jak między innymi wrzody żołądka, czy nadkwaśność. Warto wspomnieć, że siemię lniane mimo przeczyszczających właściwości (usuwanie złogów kału z jelit) jest doskonałym sposobem na zatrzymanie biegunki i wzdęć. Mimo iż siemię lniane w pierwotnej wersji przypomina lekko brązowe lub złociste liście, w rzeczywistości po zalaniu pęcznieje i zmienia nieco swój kolor. Wszystko to naszemu zdrowiu gwarantuje len mielony, jak parzyć go jednak w sposób prawidłowy? 

Odwar i napar z nasion lnu

Len mielony, jak zaparzyć? Nasiona lnu wykorzystywane są w kuchni od wielu lat. Wywar z lnu można przygotować zarówno z ziarenek lnu, jak i z lnu mielonego. W jaki sposób przygotować wywar? Wystarczy wsypać jedną łyżeczkę nasion w całości lub zmielonych do szklanki, po czym zalać gorącą, ale nie wrzącą wodą. Następnie należy poczekać kilka minut, dokładnie mieszając zawartość szklanki, aby powstał tak zwany kleik z siemienia lnianego. Zaparzone siemię lniane warto spożywać 3-4 razy dziennie. Specjaliści uważają, że najzdrowsze okazuje się picie siemienia lnianego rano na czczo. Oczywiście w celu urozmaicenia wywaru, wskazane jest dodawanie otrębów, soku lub jogurtu. Len mielony a siemię lniane. Czy te dwa warianty różnią się od siebie? Nic bardziej mylnego! Len mielony a siemię lniane to tak naprawdę ta sama roślina, w innej postaci. Najczęściej jednak siemię lniane to ziarna w czystej postaci, natomiast len mielony to wariant sproszkowany. 

Olej lniany - Zawartość kwasów Omega-3 i Omega-6

Uprawiany na siemię i tłuszcz spożywczy len cieszy się ogromnym zainteresowaniem w medycynie naturalnej, zwanej także medycyną ludową. Len i właściwości jego wykorzystywane były do zwalczania wielu przykrych dolegliwości przez nasze babcie i prababcie. Obecnie wielu lekarzy zaleca picie naparu z siemienia lnianego, gdyż pozytywnie wpływa na stan zdrowia oraz ogólne samopoczucie. W nasionach lnu znajduje się całe bogactwo witamin z grupy Omega-3 i mega-6, które odpowiadają za procesy poznawcze człowieka, czyli pamięć, analizę informacji i uwagę. To prawdziwe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które stanowią element budulcowy błony komórkowej człowieka. Działanie lnu wspomaga pracę układu krwionośnego, obniżanie poziomu szkodliwego cholesterolu. 

Jak stosować olej lniany?

Olej lniany ma wiele właściwości. Zawiera w sobie prawdziwe bogactwo witamin z grupy B, C oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6. Siemię lniane warto stosować w przypadku trudności związanych z układem trawiennych, w problemach z wydalaniem, ale także jako cudowny specyfik na włosy, skórę i paznokcie. W jaki sposób stosować olej lniany w celu zachowania pięknego, promiennego wyglądu? Kleik powstały z siemienia lnianego, można stosować jako stylizator do kręcenia włosów. Dodatkowo stosowany może być on także jako odżywka. Po umyciu włosów wystarczy nałożyć powstałą substancję, przykryć pod czepkiem na kilka minut w celu podgrzania, po czym dokładnie spłukać. Dzięki siemieniu lnianemu włosy staną się sypkie i błyszczące. Dodatkowo spożywanie siemienia w formie wywaru wpływa na świetlistość skóry oraz jej promienny wygląd, a także delikatne wygładzenie zmarszczek. Można powiedzieć, że jest to wywar urody i zdrowia. 

Lignany lniane a menopauza. Działanie i zastosowanie

Len zwyczajny stosowany jest także w celu łagodzenia objawów menopauzy, które są niezwykle uporczywe dla wielu kobiet. Jaką tajemnicę kryje w sobie len? Jak len działa na menopauzę? Len bogaty jest w fitoestrogeny (hormony pochodzenia roślinnego). Mają one działanie bardzo podobne do naturalnych estrogenów występujących w organizmie. Chociaż działanie to jest znacznie słabsze, fitoestrogeny mogą łagodzić objawy menopauzy, takie jak uderzenia gorąca, niepokój, nerwowość, czy niepokój. Dodatkowo siemię lniane może pomóc w złagodzeniu problemów ze snem, a w szczególności z bezsennością. Spożywanie lignanów zawartych w siemieniu lnianym zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Warto więc o tym pamiętać i stosować te naturalny specyfik. 

Len i siemienia lniane przy cukrzycy typu II

Roślina, którą jest len, pomaga także w złagodzeniu objawów cukrzycy typu II. Chociaż siemię lniane ubogie jest w węglowodany, bogate jest w zdrowy tłuszcz, czyli wspomniany już nienasycony kwas tłuszczowy Omega-3 i Omega-6, który bardzo ważny jest w przypadku cukrzycy typu II. Kwasy te działanie silnie przeciwzapalnie, a to najczęściej przewlekły stan zapalny wpływa na wzrost ryzyka powstania cukrzycy, zwłaszcza cukrzycy typu II. Dodatkowo len dostarcza do organizmu aż dwa rodzaje błonnika, czyli rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. W przypadku diagnozy cukrzycy jest to prewencja. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ilością siemienia lnianego, gdyż zawiera ono związki cyjanowe. W związku z tym nie należy spożywać siemienia w bardzo dużych ilościach. Zalecana i bezpieczna dawka do spożycia to 3 łyżeczki siemienia lnianego dziennie. Dzięki temu wspomożemy nasz organizm w walce z chorobą, nie obciążając go jednak szkodliwymi substancjami. 



Malwina Bursztynowicz (kosmetolog)

Tytuł kosmetologa otrzymała w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Skierniewicach. Posiada również dyplom technika farmacji oraz kurs instruktora rekreacji ruchowej uzyskany w Polskiej Akademii Sportu. Ceni sobie rozwój osobisty, dlatego wciąż doszkala się w tej dziedzinie.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.