zdjecie zdjecie
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Informacje dla pacjenta

Shinrin-yoku – dlaczego warto zainteresować się kąpielami leśnymi?

 Shinrin-yoku – dlaczego warto zainteresować się kąpielami leśnymi?

Shinrin-yoku to japoński sposób na radzenie sobie ze stresem, poprawę odporności, walkę z depresją czy bezsennością. Wystarczy 20 minut spędzonych w lesie lub parku, by poprawić swoje zdrowie i samopoczucie.

Czym jest shinrin-yoku?

Shinrin-yoku – co oznacza ta egzotyczna nazwa? Chociaż wielu z nas nadal nic nie mówi, stopniowo staje się coraz bardziej rozpoznawalna, a związany z nią styl życia zyskuje rosnącą popularność. To japońskie słowo oznacza kąpiel leśną, czyli relaksacyjny spacer na łonie natury, połączony z zachowaniem pełnej uważności.

Shinrin yoku nazywane jest również japońską sztuką czerpania mocy z przyrody. Narodziło się w Japonii, gdzie w latach 80. XX wieku było stosowane w ramach krajowego programu mającego służyć poprawie zdrowia obywateli. Zakładano, że pomoże w łagodzeniu skutków stresu związanego z pracą – i rzeczywiście tak się stało.

Dlatego też kąpiele leśne mają obecnie zwolenników na całym świecie, również w Polsce ciesząc się coraz większym powodzeniem. Oprócz wsparcia w walce ze stresem dają nam także szereg innych korzyści. Do rozpropagowania tej koncepcji w naszym kraju przyczyniła się m.in. książka dra Qing Li „Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych”.

Jakie korzyści płyną z kąpieli leśnych?

Kąpiele leśne dają mnóstwo prozdrowotnych korzyści. Co więcej, nie wymagają od nas żadnych przygotowań, podróży, wydawania pieniędzy na sprzęt czy pomocy trenera. Co daje nam spacer po lesie?

Znacząca redukcja stresu (niższy poziom kortyzolu i adrenaliny, spadek tętna i ciśnienia, większa zmienność rytmu zatokowego),

  • wsparcie w leczeniu depresji,
  • lepsza jakość snu,
  • poprawa funkcjonowania układu odpornościowego,
  • lepsze przyswajanie białka,
  • lepsza pamięć i koncentracja,
  • wzrost energii, obniżenie poziomu niepokoju czy gniewu.

Nie zapominajmy też o tym, że nawet powolne spacery wpływają pozytywnie na naszą kondycję – regularne i długie kąpiele leśne to przyjemny pomysł na odchudzanie w wakacje. Naturalne sposoby dbania o zdrowie i urodę zyskują na popularności. Kosmetyki z roślin rosnących w ogrodzie, detoks pokrzywowy czy korzystanie z prozdrowotnych właściwości drzew to proste i tanie metody, ekologiczne i łatwo dostępne. Warto znaleźć wśród nich swój ulubiony sposób na zdrowie i praktykować go na co dzień.

Kto powinien spróbować shinrin-yoku?

Shinrin-yoku to propozycja dla osób w każdym wieku, o różnej kondycji i stanie zdrowia. Mogą korzystać z niego osoby starsze, dzieci czy przewlekle chorzy pacjenci, dla których inne aktywności fizyczne pozostają nieosiągalne. Kąpiele leśne są szczególnie zalecane osobom:

  • odczuwającym lęk, smutek, niepokój, a także chorującym na depresję,
  • zestresowanym,
  • z zaburzeniami snu,
  • ze słabą odpornością organizmu,
  • z nadciśnieniem,
  • z problemami natury poznawczej (np. pamięć lub koncentracja),
  • po prostu potrzebującym relaksu.

Jakie są najważniejsze zasady związane z kąpielami leśnymi?

Kąpiel leśna to nie jest zwykły spacer po lesie, chociaż taka forma aktywności też z pewnością przyniosłaby pewne korzyści. Najwięcej daje nam praktyka trwająca około dwóch godzin. Jednak nawet dwudziestominutowe „kąpiele” mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. O czym należy pamiętać, chcąc praktykować shinrin yoku?

  • Odpowiednie tempo marszu – podczas kąpieli leśnej poruszamy się bardzo wolno. Zalecane jest ok. 2 km/h.
  • Rezygnujemy z „rozpraszaczy” – zostawmy w domu smartfona czy sprzęt grający. Nie ułatwią nam kontemplowania chwili obecnej, co stanowi ważny element terapii.
  • Milczenie zamiast rozmowy – shinrin yoku można praktykować w towarzystwie, jednak należy unikać poważnych czy stresujących rozmów. Najlepiej jest milczeć i skupić uwagę na przyrodzie, ewentualnie rozmawiać o niej z towarzyszącą osobą.
  • Aktywacja wszystkich zmysłów – niezwykle istotnym elementem jest skupienie się na doznaniach zmysłowych. Patrzenie na zieleń, słuchanie szumu drzew, wdychanie zapachu igliwia czy dotykanie powierzchni pnia.
  • Bycie „tu i teraz” – to podstawowa zasada uważności i kluczowa różnica pomiędzy zwykłym spacerem a kąpielą leśną. Spacer nie jest już sposobem na dotarcie do jakiegoś punktu, jest celem samym w sobie. Pozwólmy sobie zapomnieć o mijającym czasie i czekających nas zadaniach, zanurzmy się w świecie przyrody i cieszmy każdą sekundą.

Czy możliwe jest shinrin-yoku w mieście?

Praktykowanei shinrin-yoku w mieście jest nieco trudniejsze, ale jak najbardziej możliwe. Badania dowodzą, że także miejski park pozwala odnieść znaczące prozdrowotne korzyści. Wystarczy więc krótki spacer lub nawet wykorzystanie przerwy obiadowej i spokojne spożycie posiłku na łonie natury. Specjaliści od kąpieli leśnych podkreślają, że warto też w domu otaczać się naturą – hodujmy dużo roślin doniczkowych, sięgajmy po naturalne olejki eteryczne przybliżające nam zapach lasu. A latem – wyruszmy na wakacje w lesie!

Kąpiele leśne to połączenie spaceru z relaksem i treningiem uważności. Obcowanie z przyrodą i chłonięcie jej wszystkimi zmysłami pomaga uwolnić się od stresu oraz odnieść wiele prozdrowotnych korzyści.



mgr farm. Michał Kędzierski

Tytuł magistra farmacji otrzymał na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Posiada też licencjat z Wydziału Biologii Uniwersytetu Łódzkiego. Otrzymał liczne certyfikaty z zakresu zarządzania i technik sprzedaży oraz pozyskiwania i obsługi Klientów.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.