Koszyk
0
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Oczy, wady wzroku

Borówka amerykańska dla zdrowia. Najważniejsze właściwości zdrowotne borówki amerykańskiej

 Borówka amerykańska

Borówka amerykańska jest rośliną, której owoce cieszą się popularnością na całym świecie. Niewielkie, kuliste owoce o ciemnoniebieskiej barwie charakteryzują się słodkim smakiem oraz soczystym miąższem. Borówka wykorzystywana jest zarówno do przygotowywania konfitur, soków, jak i nalewek, a w sezonie zjadana jest solo przez dzieci i dorosłych. Owoce borówki amerykańskiej doceniane są nie tylko za walory smakowe, ale także liczne właściwości prozdrowotne. W ich wnętrzu oraz skórce ukryte są liczne witaminy, minerały oraz związki, które dobroczynnie wpływają na organizm. Borówka amerykańska jest doskonałym owocem na poprawę pamięci, pracy wątroby oraz narządu wzroku, a dodatkowo wspiera profilaktykę przeciwnowotworową. Co warto wiedzieć o właściwościach borówki amerykańskiej?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie wartości odżywcze skrywa borówka amerykańska,
  • jakie właściwości lecznicze posiada ten owoc jagodowy,
  • jakie jest zastosowanie borówki amerykańskiej w profilaktyce chorób wzroku oraz nowotworów,
  • jak najlepiej przechowywać borówkę amerykańską,
  • jak wykorzystać owoc w kuchni.

Zobacz też artykuł: Suszone jagody na biegunkę.

Borówki amerykańskie – wartości odżywcze

Borówka amerykańska jest ciemnoniebieskim owocem, który doceniany jest za swój słodki smak. Jędrne, soczyste owoce w kształcie kuli można jest w formie surowej, a także po przetworzeniu, na przykład na skoncentrowany sok lub herbatę doskonałą na poprawę odporności. Borówka amerykańska należy do tego samego gatunku, co jagody leśne, niemniej jednak, wyróżnia je bogactwo składników, które prozdrowotne wpływają na zdrowie ustroju ludzkiego.

Jakie są wartości odżywcze borówki amerykańskiej? (ilości podane na 100g owocu)

  • witamina C - 9,6 mg,
  • tiamina (wit. B1) - 0,047 mg,
  • ryboflawina (wit. B2) - 0,04 mg,
  • niacyna - 0,4 mg,
  • witamina B6 - 0,05 mg,
  • kwas foliowy - 6 µg,
  • witamina A, 54 µg,
  • witamina E, 0,57 µg.

Dodatkowo, borówka amerykańska bogata jest w pierwiastki, takie jak: wapń, żelazo, potas, sód, cynk oraz magnez.

Borówka amerykańska źródłem mnóstwa właściwości leczniczych

Osoby, które każdego dnia troszczą się o swoje zdrowie z pewnością przestrzegają zasad zrównoważonej diety. Wprowadzenie do jadłospisu borówki amerykańskiej w formie surowej, przetworzonej lub suplementu diety pozytywnie wpływa na pracę organizmu oraz funkcjonowanie.

Najważniejszymi właściwościami leczniczymi borówki amerykańskiej są:

  • poprawa pracy narządu wzroku,
  • przeciwdziałanie powstawaniu komórek nowotworowych,
  • zapobieganie marskości wątroby i poprawia pracę organu,
  • normalizowanie ciśnienia tętniczego krwi i zapobieganie rozwojowi nadciśnienia,
  • pozytywny wpływ na pamięć i ochrona przed rozwojem Alzheimera,
  • wspieranie prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku,
  • zapobieganie dysfunkcjom w pracy układu trawiennego,
  • silna antyoksydacja organizmu, ochrona przed starzeniem się ustroju,
  • poprawa wyglądu skóry, włosów i paznokci,
  • uzupełnienie niedoborów witaminowych i mineralnych w organizmie.

Jak borówka amerykańska dba o nasz wzrok?

Borówka amerykańska, ze względu na bogactwo witaminy A pozytywnie wpływa na pracę narządu wzroku. Jej właściwości poprawiające widzenie były doceniane już w czasie II wojny światowej, gdzie spożywanie borówki amerykańskiej zalecano pilotom sterującym samoloty w czasie zmierzchu i nocy.

Wysoka zawartość antocyjanów w owocach borówki wpływa na regenerację zmęczonych elementów gałki ocznej, co usprawnia proces odczytywania obrazu w ciemności. Warto wiedzieć, że ekstrakt oraz soki z borówki stosuje się także w trakcie leczenia chorób oczu, takich jak zaćmy, zwyrodnienia plamki żółtej czy dysfunkcji w budowie i działaniu siatkówki oka.

Królowa antyoksydantów - dlaczego warto jeść owoce jagodowe?

Borówka amerykańska oraz owoce jagodowe określane są mianem królowych antyoksydantów. Antyoksydanty, inaczej nazywane przeciwutleniaczami są substancjami, które hamują proces starzenia się komórek organizmu, dzięki usuwaniu wolnych rodników, fizjologicznie bytujących w ustroju ludzkim. 

Działanie antyoksydacyjne owoców jagodowych wynika z obecności flawonoidów, które usuwają wolne rodniki z organizmu, a tym samym opóźniają proces starzenia się ustroju. Takie działanie nie tylko pozwala zachować młodzieńczy wygląd włosów, skóry i paznokci, ale również ochraniać organizm przed chorobami wieku starczego, do których zalicza się kłopoty z pamięcią, koncentracją lub zdolnościami poznawczymi.

Borówka amerykańska - wartości odżywcze i kalorie

Owoce borówki amerykańskiej wyróżniają się niską kalorycznością oraz niewielkim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że słodkie owoce jagodowe są polecane w diecie osób, które borykają się z insulinoopornością oraz cukrzycą. 

Ile kalorii posiada borówka amerykańska? Jakie są wartości odżywcze owocu? (wartości podane są na 100g produktu)

  • ilość kalorii - 57 KCAL,
  • białko - 1 gram,
  • tłuszcz - 0,3 gram,
  • węglowodany - 15 gram,
  • błonnik - 2,5 gram,
  • cukier - 15 gram.

Jak przechowywać borówki amerykańskie?

Aby przechowywanie borówki amerykańskiej przebiegało bez problemu i szybkiego niszczenia owoców warto zwrócić uwagę na ich jakość na etapie zakupu. Owoce powinny być jędrne i sprężyste, natomiast skórka borówki powinna być napięta, bez śladów marszczenia się. Owoce powinny posiadać ciemnoniebieskie ubarwienie, a najbardziej świeże borówki pokryte są białawym nalotem.

Owoce po zakupie należy dokładnie umyć i wysuszyć. Dokładne zebranie wody opóźnia rozpoczęcie procesów gnilnych, które uniemożliwiają spożycie owoców. Owoce warto przechowywać w niskiej temperaturze, najlepiej w lodówce. Borówka doskonale nadaje się również do mrożenia.

Borówka amerykańska - zastosowanie w kuchni

Borówka amerykańska jest smacznym owocem, który dzięki swojej uniwersalności posiada wiele zastosowań w kuchni. Owoce jagodowe można spożywać na surowo oraz jako dodatek do śniadań, na przykład owsianki. Dodatkowo, zbity i słodki miąższ borówki sprawdza się do przetwarzania owocu na soki, nalewki oraz konfitury, które po pasteryzacji nadają się do spożywania przez całą zimę.

Osoby będące na diecie niskokalorycznej bardzo często dodają świeże owoce borówki amerykańskiej do ciast, koktajli czy smoothie.

Borówka amerykańska chroni przed rakiem

Liczne badania naukowe przeprowadzane nad substancjami zawartymi w borówce amerykańskiej dowodzą, że owoce rośliny bogate są w fitoestrogeny oraz kwas elagowy. To substancje, których działanie opiera się na hamowaniu rozwoju komórek nowotworowych w organizmie. Fitoestregon jest hormonem naturalnie występującym w roślinach, który wyróżnia się możliwością blokowania enzymów, które prowadzą do rozwoju nowotworów hormonozależnych. Do tego rodzaju nowotworów zalicza się między innymi nowotwór piersi, który jest obecnie główną przyczyną zgonów wśród kobiet zmagających się z rakiem.

Regularne spożywanie borówki amerykańskiej może ochraniać przed mutacją kody DNA komórek organizmu w komórki nowotworowe. Dodatkowo, włączenie jej do codziennej diety umożliwia uruchomienie procesów antyoksydacyjnych, które hamują starzenie się i deformacje tkanek ustroju. 



Wapteka

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.