Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Zdrowy tryb życia

Witaminy na skórę – jakie wpływają na jej wygląd i zdrowie? Jakie witaminy przyjmować, by poprawić stan skóry?

 Witaminy na skórę – jakie wpływają na jej wygląd i zdrowie? Jakie witaminy przyjmować, by poprawić stan skóry?

Kondycja skóry zależy nie tylko od jej pielęgnacji czy trybu życia, ale również od naszego sposobu odżywiania się. Sprawdź, jakie witaminy na skórę powinny znaleźć się w diecie, by poprawić jej stan.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie witaminy zapewniają zdrowy wygląd skóry,
  • czym grozi niedobór witamin odpowiedzialnych za kondycję skóry,
  • w jakich produktach znajdują się witaminy dobre na skórę,
  • kiedy warto sięgnąć po suplementy diety,
  • jakie witaminy stosuje się w leczeniu trądziku.

Przeczytaj też: Dieta na trądzik – co jeść, aby pozbyć się trądziku? Czy dieta może pomóc w walce z trądzikiem?

Jakie witaminy wpływają na skórę?

Zdrowa, promienna i młodo wyglądająca skóra to marzenie wielu osób. Warto więc wiedzieć o tym, że na jej kondycję wpływa nie tylko sposób jej pielęgnacji czy prowadzony przez nas tryb życia – bardzo duże znaczenie ma także nasza codzienna dieta. Wśród najważniejszych witamin odpowiadających za stan skóry wymienia się:

  • witamina A – normalizuje wydzielanie łoju i wpływa na stopień nawilżenia skóry;
  • witaminy z grupy B – witamina B5 ma właściwości łagodzące podrażnienia, przyspiesza gojenie ran i uczestniczy w procesie aktywizacji podziału komórek. Z kolei witamina B3, znana jako niacyna, wykazuje działanie złuszczające i przeciwzapalne;
  • witamina C – jest silnym przeciwutleniaczem, odgrywa ważną rolą w syntezie kolagenu, pomaga redukować przebarwienia skórne i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych;
  • witamina D – zmniejsza produkcję sebum;
  • witamina E – jest zwana witaminą młodości, chroni przed działaniem wolnych rodników, wspiera walkę z trądzikiem oraz zapewnia witalność i promienny wygląd skóry.

Na kondycję skóry wpływają ponadto:

  • cynk – ma właściwości bakteriostatyczne, absorbuje nadmiar sebum, poprawia wygląd i kolory skóry oraz wspomaga leczenie trądziku,
  • selen – to substancja antyseptyczna, przeciwutleniająca i przeciwzapalna,
  • krzem i siarka – przyspieszają proces złuszczania naskórka.

Niedobór witamin na skórę – czym się objawia?

Zbyt mała ilość witamin i substancji, kluczowych dla zachowania dobrego stanu skóry, może znacząco pogorszyć jej kondycję i wygląd. Ich niedobór może przyczyniać się powstawania zmian skórnych, powodować suchość i szorstkość skóry oraz prowadzić do nieprawidłowego rogowacenia komórek i złuszczania naskórka. W konsekwencji skóra traci zdrowy koloryt, wygląda na zmęczoną i pozbawioną energii, a na jej powierzchni zaczynają pojawiać się niedoskonałości. Nieodpowiednia podaż witamin korzystnych dla skóry może również przyspieszyć proces starzenia się, a tym samym tworzenia się zmarszczek, charakterystycznych dla cery dojrzałej.

Witaminy i minerały dla skóry – w jakich produktach występują?

Witaminy nawilżające skórę, poprawiające jej nawilżenie, przywracające zdrowy koloryt i zapewniające jej młody wygląd znajdziemy w wielu artykułach spożywczych, które można bez większego problemu włączyć do codziennego jadłospisu. W jakich produktach występują witaminy na skórę?


Witaminy i inne substancje

Produkty spożywcze

Witamina A

marchew, szpinak, szczaw, pomidory, dynia, jarmuż, śliwki, wiśnie, brzoskwinie, suszone morele, podroby, jaja oraz ryby

Witaminy z grupy B

rośliny strączkowe, kapusta, rzepa, marchew, produkty zbożowe, mięso, mleko i inne produkty mleczne

Witamina C

papryka, pietruszka, jarmuż, brokuły, kalafior, szpinak, truskawki, pomarańcze, porzeczki, kiwi, pomarańcze, cytryna, maliny, grejpfrut

Witamina D

ryby – tuńczyk, łosoś, dorsz, śledź, makrela, sardynka, a ponadto jaja, mleko i przetwory mleczne

Witamina E

migdały, słonecznik, orzechy włoskie i laskowe, pestki dyni, jabłka, pomidory, szpinak, papryka czerwona i zielona, olej słonecznikowy, sojowy i kukurydziany

Cynk

mięso, wątróbka, sery żółte, kasza gryczana, jaja, ryż, ryby, pestki dyni, nasiona słonecznika

Selen

orzechy, ryby, drób, pszenica, jaja kurze

Krzem

warzywa, owoce, płatki owsiane, otręby, chleb razowy

Siarka

mięso, podroby, jaja, mleko, cebula, czosnek, groch, kapusta, kalafior, brokuły, rzodkiewka, rzepa, rzeżucha


Witaminy na skórę – w jakiej formie są najlepsze?

Witaminy odpowiedzialne za kondycję i wygląd skóry najlepiej dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem. Jeśli jednak nie jest to możliwe lub z jakichś powodów utrudnione bądź w przypadku niedoborów poszczególnych substancji, warto sięgnąć po dostępne w aptekach suplementy diety. Są to starannie skomponowane preparaty, które zapewniają odpowiednią podaż niezbędnych składników korzystnie wpływających na stan cery.

Trzeba tylko pamiętać o tym, że jakiekolwiek suplementy należy przyjmować zgodnie z zaleceniami producenta, gdyż nadmiar niektórych witamin może nieść ze sobą konsekwencje zdrowotne. Dobrym przykładem może być witamina A, która nie jest wydalana z organizmu, ale magazynowana w wątrobie, a w nadmiernych ilościach staje się substancją toksyczną. Ostrożność należy też zachować przy jednoczesnym przyjmowaniu innych leków – w takiej sytuacji rozpoczęcie suplementacji najlepiej skonsultować z lekarzem.

Witaminy na skórę a trądzik

Witaminy wpływające na kondycję i wygląd skóry mogą także okazać się pomocne w walce z trądzikiem. W terapii tej choroby z powodzeniem wykorzystuje się:

  • witaminę A – reguluje wytwarzanie łoju i nawilżenie skóry,
  • witaminę C – likwiduje przebarwienia skóry, często pojawiające się w przebiegu trądziku,
  • witaminę D – redukuje produkcję sebum,
  • cynk, selen, krzem i siarkę – działają antybakteryjnie i przeciwzapalnie, absorbują nadmiar sebum, wspiera leczenie łojotoku oraz wspomagają prawidłowe złuszczanie naskórka.

Kondycja naszej skóry zależy od kilku czynników. Oprócz właściwej pielęgnacji i zdrowego trybu życia, dla zachowania jej doskonałego wyglądu niezwykle istotna jest również odpowiednia dieta. Witaminy korzystne dla skóry występują jednak w wielu produktach spożywczych, które możemy bardzo łatwo włączyć do codziennego jadłospisu.



mgr farm. Cezary Stańczak
Ukończył Wydział Farmacji na Akademii Medycznej w Łodzi otrzymując tytuł magistra farmacji. Uzyskał też stopień MBA kończąc Wyższą Szkołę Kupiecką w Łodzi oraz Paris Business School.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.