Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Dieta i odchudzanie

Witamina PP (niacyna) – właściwości i źródła. Jakie są skutki niedoboru lub nadmiaru witaminy PP?

 Witamina PP (niacyna) – właściwości i źródła. Jakie są skutki niedoboru lub nadmiaru witaminy PP?

Witamina PP pełni szereg ważnych funkcji w organizmie – odpowiada za prawidłową pracę mózgu, obwodowego układu nerwowego i syntetyzowanie hormonów płciowych. Dowiedz się, gdzie występuje niacyna i czym może skutkować niedobór tej witaminy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jaką funkcję w organizmie pełni witamina PP,
  • w jakich produktach występuje witamina PP,
  • jakie są objawy i skutki niedoboru witaminy PP,
  • co może powodować nadmiar witaminy PP,
  • w jakich sytuacjach warto suplementować witaminę PP,
  • jakie są przeciwwskazania do stosowania witaminy PP.

Przeczytaj też: Tapioka – co to jest i jakie ma właściwości? Do czego najczęściej wykorzystuje się tapiokę?

Na co pomaga witamina PP? Witamina B3 – właściwości

Witamina PP, znana także jako niacyna lub witamina B3, to witamina z grupy B pełniąca bardzo ważne funkcje w organizmie. Substancja ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu i obwodowego układu nerwowego, a ponadto bierze udział w syntezie hormonów płciowych. Należy jednak wiedzieć, że niacyna może być produkowana w organizmie z aminokwasu o nazwie tryptofan, ale są to niewielkie ilości – stąd jej głównym źródłem powinno być pożywienie. Co równie ważne, tryptofan jest aminokwasem egzogennym, co oznacza, że nie jest syntetyzowany w organizmie i musi zostać dostarczony wraz z pokarmem.

Na co pomaga witamina PP? Niacyna wspiera nie tylko prawidłową pracę organizmu, ale również działa wspomagająco w leczeniu wielu schorzeń:

  • redukuje poziom złego cholesterolu we krwi,
  • wspiera profilaktykę chorób serca,
  • reguluje ciśnienie krwi,
  • obniża stężenie toksyn u pacjentów onkologicznych,
  • wspomaga działanie mięśni,
  • wspiera leczenie depresji,
  • poprawia ukrwienie skóry,
  • korzystnie wpływa na stan włosów.

Witamina B3 jest też zalecana kobietom zmagającym się z silnymi bólami menstruacyjnymi i nieregularnymi miesiączkami. Witamina PP jest także stosowana wspomagająco w przypadku problemów skórnych, takich jak trądzik czy zajady. Niacynę zapisuje się również pacjentom cierpiącym na migrenowe bóle głowy, zawroty głowy oraz szumy uszne.

Gdzie występuje witamina PP? Produkty zawierające niacynę

Witamina PP w znacznych ilościach występuje przede wszystkim w mięsie drobiowym, wieprzowym i wątrobie oraz w przetworach mięsnych. Spośród produktów pochodzenia roślinnego, do najlepszych źródeł niacyny należą produkty zbożowe i ziemniaki.


Zawartość witaminy PP w 100 g produktu

Produkty spożywcze

Poniżej 0,1 mg

sery topione i dojrzewające, kefir, śmietana, jaja kurze

0,1-0,5 mg

mleko, jogurty, twaróg, płatki kukurydziane, jabłka, pomarańcze, truskawki, kapusta biała, cebula, marchew

0,5-1 mg

chleb mieszany, chleb żytni razowy, bułki pszenne, makaron, kasza manna, ryż biały, płatki owsiane, banany, kiwi, morele, brokuły, brukselka

1-5 mg

ziemniaki, chleb graham, kasza gryczana, kasza jęczmienna, ryż brązowy, fasola biała, pomidory, mintaj, dorsz, śledź, mięso z piersi indyka

5-10 mg

kurczak, schaby wieprzowy, mięso z udźca indyka, łosoś, makrela wędzona, otręby pszenne

Powyżej 10 mg

mięso i polędwica z piersi kurczaka, wątróbka z kurczaka, wątroba wołowa i wieprzowa, orzechy arachidowe



Niedobór witaminy PP – objawy i skutki

Niedobór niacyny w organizmie może powodować pelagrę – chorobę, która objawia się:

  • zaczerwienieniem, szorstkością i stanami zapalnymi skóry,
  • pęcherzami, które po pęknięciu zmieniają się we wrzody,
  • ciemnobrązowymi przebarwieniami, zwłaszcza na dłoniach, szyi i twarzy,
  • stanami zapalnymi jamy ustnej i języka,
  • zaburzeniami układu pokarmowego, biegunkami,
  • zaburzeniami układu nerwowego i psychicznymi, zapaleniem nerwów.

O niedoborze witaminy PP świadczyć mogą kłopoty ze snem, ogólne osłabienie, trudności z koncentracją, bóle głowy, nieprzyjemny zapach z ust oraz przebarwienia na skórze. Zbyt niski poziom witaminy B3 w organizmie może też przejawiać się:

  • zakłóceniami w pracy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego – agresywnym zachowaniem, wybuchami złości, niepokojem, depresją;
  • zaburzeniami procesu oddychania komórkowego;
  • stanami zapalnymi skóry, zmianami trądzikowymi;
  • nieżytem żołądka i jelit, w tym biegunkami.

Skutki nadmiaru witaminy PP

Nadmiar witaminy PP w organizmie przyczynia się do zwiększenia oporności na insulinę, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia cukrzycy insulinozależnej. Przedawkowanie niacyny może także spowodować martwicę wątroby, arytmię serca oraz zmiany skórne.

Kiedy trzeba suplementować witaminę PP?

Przy zdrowej, właściwie zbilansowanej diecie rzadko dochodzi do niedoborów witaminy PP. Na obniżenie jej poziomu w organizmie narażone są przede wszystkim osoby niedożywione, chore na raka, kobiety ciężarne i karmiące piersią, osoby nadmiernie spożywające alkohol, cierpiące na gruźlicę lub schizofrenię oraz przyjmujące leki przeciwpadaczkowe. W takich przypadkach dobrym rozwiązaniem może okazać się witamina PP bez recepty dostępna w aptece, przy czym rozpoczęcie jej suplementowania najlepiej skonsultować z lekarzem.

Niacyna – przeciwwskazania. Kiedy nie należy stosować witaminy PP?

Mimo wielu korzyści, jakie niesie ze sobą przyjmowanie witaminy PP, istnieją sytuacje, w których należy zrezygnować z jej zażywania. Niacyna może zwiększać stężenie kwasu moczowego w organizmie, a przez to nasilać ataki dny moczanowej. Ponadto witamina B3 powoduje wydzielanie histaminy, dlatego ostrożność w trakcie suplementacji muszą zachować alergicy oraz chorujący na astmę.

Witamina PP, inaczej niacyna lub witamina B3, to substancja pełniąca niezwykle istotne funkcje w organizmie. Witamina PP odpowiada za odpowiednią pracę mózgu i obwodowego układu nerwowego, a także uczestniczy w syntezie hormonów płciowych. By utrzymać prawidłowy poziom niacyny w organizmie, należy stosować właściwie skomponowaną dietę, a w razie potrzeby – sięgnąć po dostępne bez recepty suplementy.



mgr farm. Michał Kędzierski

Tytuł magistra farmacji otrzymał na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Posiada też licencjat z Wydziału Biologii Uniwersytetu Łódzkiego. Otrzymał liczne certyfikaty z zakresu zarządzania i technik sprzedaży oraz pozyskiwania i obsługi Klientów.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.