Koszyk
0
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Dieta i odchudzanie

Witamina B4 – gdzie występuje oraz kto powinien ją suplementować? Co warto wiedzieć o nadmiarze i niedoborze witaminy b4?

 Witamina B4 – występowanie, suplementacja - nadmiary i niedobory witaminy b4

Organizm człowieka jest skomplikowaną materią, a jego codzienna praca wymaga dostarczania niezbędnych składników odżywczych oraz witamin. Witaminy są naturalnymi substancjami, które pełnią szereg istotnych funkcji w ciele człowieka. Ich zadaniem jest wspieranie procesów metabolicznych, syntezy najważniejszych białek oraz regulowanie pracy narządów wewnętrznych oraz hormonów. Jednym z najważniejszych związków witaminowych dla człowieka jest witamina B4, inaczej nazywana choliną. Jej najważniejszym zadaniem jest utrzymanie właściwej budowy komórek oraz regulowanie pracy mięśni i mózgu, a niedobór związku jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet w ciąży.

Zobacz też artykuł: Cholina - skąd się bierze, jak ją stosować.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest witamina B4?
  • jakie są właściwości choliny?
  • czym objawia się niedobór substancji?
  • jakie są skutki przedawkowania witamin B4?
  • w jakich produktach spożywczych jest największa ilość choliny?

Czym tak właściwie jest witamina b4 (cholina)?

Witamina B4 jest związkiem organicznym, który niegdyś należał do kompleksu witamin B. Ze względu na jej liczne właściwości i funkcje pełnione w organizmie, obecnie określana jest substancją witaminopodobną. Cholina występuje pod postacią białej cieczy, która wyróżnia się właściwościami higroskopijnymi. Oznacza to, że bardzo dobrze radzi sobie z pochłanianiem wilgoci i rozpuszczaniem w wodzie, dlatego też jej niedobór jest zjawiskiem powszechnym. Zdolność do rozpuszczania w wodzie sprawia, że jej gromadzenie jest niemal niemożliwe, a nadmiar bardzo szybko wydalany jest z moczem i potem.

Właściwości witaminy B4 sprawiają, że w organizmie występuje pod postacią fosfolipidów, a jej niewielka ilość jest syntetyzowana w wątrobie. Niestety, zdolność narządu do produkcji substancji jest nikła, dlatego ważne jest jej dostarczanie wraz z pożywieniem lub w postaci preparatów z witaminą B4. Korzyści z jej stosowania sprawiają, że bardzo popularne stało się stosowanie choliny w kosmetyce. Branża kosmetyczna wykorzystuje substancję do tworzenia kosmetyków do pielęgnacji włosów i twarzy, ze względu na jej zdolności okluzyjne oraz regenerujące.

Witamina B4 odgrywa bardzo ważną rolę dla organizmu człowieka. Do jej zadań należy:

  • znaczny wpływ na tworzenie się komórek oraz hamowanie deformacji ścian komórkowych,
  • regulowanie pracy układu mięśniowego, kontrolowanie jego funkcji i zdolności do regeneracji,
  • udział w prawidłowej pracy układu oddechowego, poprawa jakości oddychania,
  • wspieranie pracy układu wieńcowego, a także sercowo-naczyniowego,
  • pomoc w regulowaniu pracy wątroby, utrzymywanie jej budowy w najlepszej kondycji, 
  • hamowanie nadmiernego gromadzenia się cząsteczek tłuszczu w wątrobie, co pozwala uniknąć otłuszczenia się narządu,
  • pomoc w procesie rozkładania cholesterolu i innych substancji tłuszczowych, których nadmiar jest niebezpieczny dla człowieka,
  • poprawa funkcjonowania całego układu nerwowego, wzmocnienie pamięci długotrwałej i ochrona przed chorobami wieku starczego, na przykład demencją lub Alzheimerem.

Witamina B4 jest bardzo ważna dla kobiet w okresie ciąży. Jej obecność pozwala na prawidłowy rozwój mózgu dziecka oraz centralnego układu nerwowego, a także znacznie obniża ryzyko pojawienia się wad wrodzonych. Jej zadaniem jest również prawidłowe dostarczanie substancji odżywczych do płodu przez łożyska, dzięki czemu ma szansę na właściwy wzrost.

Gdzie występuje witamina B4?

Niedobór witaminy B4 jest bardzo niebezpieczny dla organizmu. Ze względu na szereg istotnych funkcji, jakie pełni, zbyt niska podaż substancji prowadzi do dysfunkcji pracy najważniejszych układów człowieka. Najlepszą drogą dostarczania substancji jest spożywanie pokarmów, które zawierają jej największą ilość.

Cholina - w jakich produktach występuje?

  • kurzych jajkach,
  • dobrej jakości mięsie wołowym,
  • kiełkach pszenicy, otrębach,
  • orzechach: zwłaszcza włoskich i nerkowcach,
  • warzywach strączkowych: cieciorce, soi i soczewicy.

Zróżnicowania dieta, zawierające składniki pokarmowe bogate w cholinę pozwala na pokrycie dziennego zapotrzebowania na witaminę. W przypadku pojawienia się niedoboru, konieczne jest przyjmowanie preparatu z witaminą B4.

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę b4?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B4 jest zależne od ogólnego stanu zdrowia, płci, wieku i rodzaju uprawianych aktywności i stylu życia, a także uwarunkowań genetycznych. 

Specjaliści określają dzienne zapotrzebowanie na cholinę w następujących ilościach:

  • dzieci do 6 miesiąca życia - 125 mg,
  • dzieci od 6 miesiąca życia do 1 roku życia - 150 mg,
  • dzieci do 3 roku życia - 200 mg,
  • dzieci od 4 do 9 lat - 250 mg,
  • dzieci od 10 do 12 lat - 375 mg,
  • młodzież od 13 do 18 lat - u kobiet 400 mg, u mężczyzn 550 mg,
  • u osób powyżej 19 roku życia - u kobiet 425 mg, u mężczyzn 550 mg.

Ważną informacją jest, że u kobiet ciężarnych zapotrzebowanie na cholinę zwiększa się. Wiele lekarzy, po dokonaniu pomiaru jej poziomu zaleca suplementację właściwymi środkami farmakologicznymi z choliną.


Jakie są objawy niedoboru witaminy B4?

Zbyt niska ilość witaminy B4 w organizmie wiąże się z dysfunkcją jego pracy. Jej codzienne dostarczanie jest bardzo ważne, dla utrzymania zdrowia, a zwłaszcza zdolności do regeneracji mięśni oraz niezaburzonej funkcji wątroby oraz układu nerwowego. 

Objawami, które mogą świadczyć o znacznym niedoborze choliny w krwioobiegu są:

  • nadmierne gromadzenie się cholesterolu i innych związków tłuszczowych, zalegających w wątrobie,
  • rozwój przewlekłych chorób wątroby, jak na przykład zwłóknienie,
  • przewlekłe bóle głowy,
  • zaburzenia pamięci i zdolności do przyswajania nowych informacji,
  • zaburzenia na tle psychicznym,
  • zaparcia,
  • niska zdolność do regeneracji mięśni.

Dodatkową konsekwencją braku witaminy B4 w okresie ciąży są zaburzenia rozwojowe płodu oraz dysfunkcja łożyska, które jest odpowiedzialne za dostarczanie pokarmu dla dziecka.

Czym może grozić nadmiar witaminy B4?

Nadmiar choliny w organizmie zdarza się bardzo rzadko. To witamina, która wyróżnia się łatwym rozpuszczaniem w wodzie, dlatego też jej nadmiar jest szybko usuwany wraz z moczem lub potem. W przypadku pojawienia się zbyt dużej ilości substancji w tkankach organizmu dochodzi do:

  • wystąpienia silnej biegunki,
  • pojawienia się mdłości, które niekiedy kończą się wymiotami,
  • nadmierną potliwością ciała,
  • spadkiem ciśnienia tętniczego krwi i sennością.

Polecane suplementy z choliną

Najlepszym źródłem witaminy B4 jest zróżnicowana, zbilansowana dieta, która bogata jest w składniki pokarmowe zawierające dużą ilość substancji. W przypadku pojawienia się niedoboru choliny konieczne jest włączenie suplementacji, której celem jest uzupełnienie braku witaminy w organizmie. Polecanym suplementem diety z choliną są krople Dr Jacobs Lactacholin. To suplement diety, który zawiera łatwo przyswajalną formę witaminy B4, a także całego kompleksu witamin B, a ich regularne przyjmowanie pozwala na uzupełnienie niedoboru i poprawę funkcjonowania organizmu. Dodatkowo, substytut diety nie posiada dodatków cukru i konserwantów, dzięki czemu jest całkowicie bezpieczny dla zdrowia.

Cholina jest jedną z najważniejszych witamin, której niedobór jest groźny dla zdrowia. Jej właściwa podaż holistycznie wpływa na samopoczucie i kondycję organizmu, dlatego warto regularnie badać jej poziom w krwioobiegu.



Małgorzata Sz.

Od 8 lat pracuję zawodowo jako technik farmacji w aptece. Pasjonuję się zdrowym odżywianiem dlatego ukończyłam studia na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Rzeszowskiego i uzyskałam tytuł licencjata dietetyki. Dodatkowo chcąc poszerzać wiedzę i pomagać innym piszę teksty z zakresu farmacji. Lubię słuchać muzyki, czytać książki, podróżować i eksperymentować w kuchni.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.