Wapteka.pl
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Zdrowy tryb życia

Spirulina (alga) – zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Jakie korzyści da Ci dawkowanie spiruliny?

 Spirulina (alga) – zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Jakie korzyści da Ci dawkowanie spiruliny?

Algi zawierają wiele cennych składników budulcowych oraz odżywczych. Z tego względu robią furorę zarówno w kosmetyce, jak i w medycynie. Wspomagają różne diety, a ponadto wspierają terapie wielu schorzeń. Odgrywają także ważną rolę w profilaktyce i rekonwalescencji.

Czym jest spirulina?

Jeszcze do niedawna niewiele osób wiedziało, co to jest spirulina. Do rozpowszechnienia wiedzy na jej temat przyczynił się głównie internet. Okazuje się, że jej cenne właściwości wykorzystywane były już przez Azteków i niektóre plemiona afrykańskie. Spirulina jest nazwą handlową nadaną zielono-niebieskim algom, rosnącym w ciepłych wodach Ameryki Środkowej i Południowej oraz Afryki. Algi te mają niewielkie rozmiary (ok. 500 mikrometrów) i kształt spirali, skąd wzięła się ich nazwa. Należą do plechowców, które nie posiadają wykształconych tkanek, a odżywiają się przez fotosyntezę, dzięki zawartości ogromnej ilości chlorofilu. Na skalę przemysłową spirulinę pozyskuje się z alg uprawianych w ciepłych wodach wielu krajów na całym świecie. Do największych producentów spiruliny należą się Stany zjednoczone, Chiny, Tajlandia oraz Tajwan i Indie.

Co znajduje się w spirulinie? - skład

Spirulina zawiera wiele cennych składników odżywczych. Należą do nich:

  • białko, stanowiące od 60 do 70% (cztery razy więcej niż mięso o tej samej wadze),
  • aminokwasy (wszystkie rodzaje, w tym osiem nieprodukowanych przez organizm człowieka),
  • kwas gamma-linolenowy GLA, który działa przeciwbakteryjnie i przeciwbólowo, obniża cholesterol i ciśnienie tętnicze krwi oraz zapobiega chorobom serca,
  • kwas foliowy, który reguluje wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek oraz uczestniczy w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek,
  • kwas linolowy, który redukuje tkankę tłuszczową, poprawia działanie układu odpornościowego oraz wykazuje właściwości przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe,
  • fikocyjaninę, która ma działanie przeciwzapalne i oczyszczające (nadaje spirulinie charakterystyczną barwę),
  • bioflawonoidy wspomagające układ odpornościowy,
  • minerały, w tym: selen, cynk, mangan, żelazo i miedź,
  • witaminy: A, B1 (w ilościach większych niż owoce i warzywa), B2 (w ilościach do 20 razy większych niż mięso), B12 (2,5 razy więcej niż w wątrobie zwierzęcej), C, D, E, i K.

Jak widać, jej skład jest bardzo bogaty, dlatego uważa się ją, za jeden z najbardziej wartościowych produktów żywnościowych.

Jakie są właściwości spiruliny?

Trudno przecenić zalety, jakie posiada spirulina. Właściwości odżywcze i lecznicze tych alg wynikają z ich bogatego składu chemicznego. Badania wykazały, że spirulina:

  • zmniejsza ryzyko wystąpienia i rozwoju chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy,
  • zapobiega miażdżycy i udarowi mózgu,
  • działa odtruwająco i usuwa metale ciężkie z organizmu (stosowana jest przy zatruciach arsenem),
  • wspomaga odchudzanie (przyspiesza utratę tkanki tłuszczowej i obniża poziom cholesterolu),
  • zwiększa odporność, a nawet zapobiega powstawaniu raka (zwiększa produkcję przeciwciał),
  • zmniejsza stan zapalny, pomaga przy leczeniu anemii, grypy, opryszczki, HIV,
  • chroni przed marskością wątroby.

Jakie są wady spiruliny? Kto nie może przyjmować spiruliny?

Przeprowadzone do tej pory badania kliniczne nie wykazały żadnych skutków ubocznych, związanych z przyjmowaniem spiruliny. Przeciwwskazania mogą wynikać jedynie z możliwości interakcji z przyjmowanymi lekami – jak np. immunosupresyjnymi czy zwiększającymi krzepliwość krwi. Spiruliny nie powinny przyjmować osoby z chorobami autoimmunologicznymi oraz cierpiące na fenyloketonurię. Stanowi prawdziwą bombę odżywczą i należy zachować pewną ostrożność i umiar w jej dawkowaniu (do 1 grama dziennie). Najlepiej wcześniej zasięgnąć opinii lekarza. Dotyczy to zwłaszcza kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Główne niebezpieczeństwo, jakie może wynikać z przyjmowania spiruliny to jej zanieczyszczenie biologiczne i chemiczne. Nieraz zdarza się, że zawiera toksyczne gatunki sinic i przyjmowanie jej może skutkować bólem brzucha, wymiotami, wstrząsem, a nawet śmiercią. Dlatego najlepiej kupować ją z pewnych źródeł, czyli w aptekach.

Spirulina a odchudzanie

Przy korzystaniu z diet odchudzających bardzo często stosuje się różne zioła i suplementy. Jednym z takich produktów jest właśnie spirulina. Opinie pacjentów odchudzających się z wykorzystaniem alg są pozytywne, a nawet bardzo optymistyczne.

Spirulina a odchudzanie – fakty

Badania kliniczne wykazały, że algi przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej i obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz pobudzają przemianę materii, przez co ułatwiają znacząco odchudzanie. Zmniejszają również apetyt, co jest niezwykle ważne u osób, które często podjadają między posiłkami. Dodatkowo błonnik zawarty w spirulinie wytwarza osłonę śluzową na ściankach jelit, co ogranicza wchłanianie tłuszczów i nadmiaru cukrów, dzięki czemu wspomaga normalizowanie poziomu glukozy we krwi.

Jak dawkować spirulinę?

Każdy suplement należy dawkować zgodnie z zaleceniami producenta, ponieważ może zawierać różne stężenia substancji czynnej oraz może być w innym stopniu przyswajany przez organizm. W sprzedaży można spotkać algi w różnych postaciach, do których należą: spirulina tabletki i kapsułki, spirulina w proszku, otrzymywana przez wysuszenie alg na słońcu oraz spirulina – płynny wyciąg w ampułkach, tłoczony na zimno ze świeżych alg. Tak zwana niebieska spirulina wzbogacona jest o skondensowaną fikocyjaninę (niebieski pigment), której zawdzięcza nazwę.

Zobacz też: Kosmetyki naturalne

Spirulina – dawkowanie

W zależności od producenta i stężenia substancji czynnych spirulinę w tabletkach przyjmuje się w trakcie lub po posiłku, od jednej do sześciu tabletek trzy razy dziennie (1-5 gram). Proszek stosuje się zazwyczaj w ilości od pół do jednej łyżeczki dziennie. Podczas stosowania kuracji warto równocześnie przyjmować witaminę C, której spirulina nie zawiera. Z alg w proszku można sporządzać koktajle, smoothie lub dodawać je do posiłków, ponieważ posiadają specyficzny, ostry smak.

Spirulina – cena

Do jednej z najdroższych na rynku alg należy spirulina hawajska Pacifica (producent Cyanotech), która produkowana jest na Hawajach, gdzie panują najlepsze warunki klimatyczne do hodowli alg. Baseny hodowlane wypełnia krystalicznie czysta woda pochodząca z gruntowych źródeł lasu deszczowego. Do odżywiania spiruliny pobiera się wodę oceaniczną z głębokości 600 metrów (zawiera ona ponad 90 pierwiastków śladowych, w tym jony wapnia i magnezu). Cyanotech Corporation jest najstarszym producentem spiruliny, wykorzystującym najnowsze technologie, dzięki współpracy z wieloma ośrodkami naukowymi w Japonii oraz USA. W hodowli nie używa się żadnych środków chemicznych (nawozów, pestycydów, herbicydów itd.). Proces suszenia i tabletkowania odbywa się w niskich temperaturach przy braku dostępu tlenu, co sprawia, że produkt końcowy zachowuje wszystkie własności odżywcze alg. Na każdym etapie produkcji przeprowadzana jest szczegółowa kontrola jakości (ponad 15 testów). Nic dziwnego, że hawajska Spirulina Pacifica posiada wszystkie możliwe jakościowe certyfikaty międzynarodowe oraz certyfikat bezpieczeństwa. Ponadto produkt końcowy badany jest także przez niezależne laboratoria, które potwierdzają jego jakość i bezpieczeństwo. Dlatego też jej cena jest odpowiednio wysoka. Na przykład za opakowanie zawierające 500 mg spiruliny trzeba zapłacić minimum 150 zł. Należy jeszcze dodać, że większość suplementów z algami pochodzi z Chin, ich cena co prawda niska, jednak jakość nie zawsze pozostaje zgodna z opisem.

Preparaty odżywcze ze spiruliną są szczególnie popularne wśród sportowców oraz osób prowadzących aktywny tryb życia, pragnących zachować szczupłą sylwetkę, jak również wśród wegetarian i wegan, ponieważ stanowią bogate źródło cennego białka.

Spirulina sprawdza się również w kosmetyce – na przykład w formie maseczki na twarz.



mgr farm. Cezary Stańczak
Ukończył Wydział Farmacji na Akademii Medycznej w Łodzi otrzymując tytuł magistra farmacji. Uzyskał też stopień MBA kończąc Wyższą Szkołę Kupiecką w Łodzi oraz Paris Business School.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.