zdjecie zdjecie
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Dieta i odchudzanie

Dieta kopenhaska – zasady i jadłospis na 13 dni. Czy dieta kopenhaska jest zdrowa?

 Dieta kopenhaska – zasady i jadłospis na 13 dni. Czy dieta kopenhaska jest zdrowa?

Dieta kopenhaska ma zapewniać znaczną redukcję wagi w krótkim czasie. Jednak mimo oczywistych wad od dłuższego czasu cieszy się ona sporą popularnością. Wyjaśniamy, na czym polega dieta kopenhaska i czy jest bezpieczna dla organizmu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest dieta kopenhaska,
  • jakie są główne zasady diety kopenhaskiej,
  • jak wygląda jadłospis przy diecie kopenhaskiej,
  • jakie są efekty diety kopenhaskiej,
  • jakie skutki uboczne może powodować dieta kopenhaska.

Przeczytaj też: Dieta dr. Dąbrowskiej – skąd popularność tej diety i jakie są jej główne zasady? Dla kogo ta restrykcyjna dieta owocowo-warzywna?

Dieta kopenhaska – najważniejsze informacje

Dieta kopenhaska jest jedną z najbardziej rygorystycznych diet, jaką kiedykolwiek stworzono. Jej główną zasadą jest spożywanie posiłków, których łączna wartość energetyczna nie przekracza 1000 kalorii, choć zwykle oscyluje w granicach 600-800 kalorii. To bardzo restrykcyjny model żywienia, ponoć powstały w jednym z kopenhaskich szpitali, który jest zaliczany do tak zwanych diet alternatywnych – w tej grupie znajduje się między innymi słynna proteinowa dieta Dukana. Dieta kopenhaska trwa 13 dni – przez ten czas należy ściśle przestrzegać rozpisanego jadłospisu, a jakiekolwiek odstępstwa są zakazane i oznaczają konieczność ponownego przystąpienia do diety.

Na czym polega dieta kopenhaska? Główne zasady

Dieta kopenhaska wiąże się z przestrzeganiem kilku niezwykle restrykcyjnych zasad:

  • dzienny jadłospis składa się z trzech posiłków,
  • śniadanie należy zjeść między 8:00 a 9:00, obiad między 12:00 a 14:00, natomiast kolację między 17:00 a 18:00 (dopuszczalne są 30-minutowe odstępstwa),
  • zakazane jest spożywanie jakiegokolwiek alkoholu, słodyczy i produktów zbożowych,
  • zabronione jest podjadanie między posiłkami i dodawanie potraw do jadłospisu,
  • każdego dnia należy wypisać co najmniej 1,5 litra niegazowanej wody mineralnej.

Co ważne, po zakończonej diecie kopenhaskiej można ją powtórzyć najwcześniej po dwóch latach.

Dieta kopenhaska – jadłospis

W diecie kopenhaskiej obowiązuje konkretny jadłospis, który został rozpisany na 13 dni. Łącznie przygotowano siedem zestawów, więc większość z nich powtarza się w drugim tygodniu diety.


Dzień diety

Śniadanie

Obiad

Kolacja

Dzień 1. i 8.

czarna kawa z kostką cukru

2 jajka na twardo, szklanka gotowanego szpinaku, pomidor

befsztyk wołowy, 5 liści sałaty z łyżką oliwy i sokiem z cytryny

Dzień 2. i 9.

czarna kawa z kostką cukru

befsztyk wołowy, 5 liści sałaty z łyżką oliwy i sokiem z cytryny, surowy owoc

plaster chudej wędliny, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień 3. i 10.

czarna kawa z kostką cukru, grzanka

szklanka gotowanego szpinaku, pomidor, surowy mały owoc

2 jajka na twardo, plaster chudej wędliny, 5 liści sałaty z łyżką oliwy i sokiem z cytryny

Dzień 4. i 11.

czarna kawa z kostką cukru

jajko na twardo, tarta marchewka, mały twarożek lub serek wiejski

pół szklanki kompotu owocowego bez cukru, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień 5. i 12.

1 duża starta marchewka z sokiem z cytryny

chuda gotowana lub smażona bez tłuszczu ryba z dodatkiem soku z cytryny

befsztyk wołowy, 5 liści sałaty, 6-8 główek gotowanych brokułów

Dzień 6. i 13.

czarna kawa z kostką cukru, grzanka

gotowana lub duszona pierś z kurczaka, 5 liści sałaty z łyżką oliwy i sokiem z cytryny

2 jajka na twardo, duża marchew

Dzień 7.

herbata bez cukru (najlepiej zielona)

pierś kurczaka grillowana lub z piekarnika, świeży owoc

nic



W zależności od potrzeb dopuszcza się zamianę obiadu i kolacji, ale wyłącznie w ramach jednego dnia. Każde inne odstępstwo jest zakazane – w takim przypadku należy ponownie przystąpić do diety, ale nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy. Po zakończeniu diety kopenhaskiej zaleca się kontynuowanie diety niskokalorycznej – na przykład 1000 kalorii.

Co jednak należy zauważyć, jadłospis w diecie kopenhaskiej jest nie tylko bardzo monotonny, ale przede wszystkim niedoborowy – zarówno w energię, jak i podstawowe substancje odżywcze. Stawia to dietę kopenhaską w zdecydowanej opozycji do innych modeli żywienia – na przykład diety DASH uznawanej za najzdrowszą na świecie czy nawet diety paleo, inspirowaną sposobem żywienia naszych praprzodków żyjących w czasach prehistorycznych, której także zarzuca się ryzyko powstawania niedoborów.

Dieta kopenhaska – efekty

Najważniejszym efektem stosowania diety kopenhaskiej – z punktu widzenia osób odchudzających się – jest wyraźna utrata wagi w bardzo krótkim czasie. Ile można schudnąć na diecie kopenhaskiej? Okazuje się, że w ciągu 13 dni diety spadek masy ciała może wynieść od 5 do 8 kilogramów. Dla porównania, za najbezpieczniejsze tempo odchudzania uznaje się od 0,5 do 1 kilograma tygodniowo. Jednak redukcja wagi to nie jedyne efekty diety kopenhaskiej – choć pozostałe przez specjalistów są określane wprost jako skutki uboczne.

Jakie wady ma dieta kopenhaska?

Dieta 13-dniowa kopenhaska może kusić obietnicą szybkiej utraty zbędnych kilogramów. Zwolennicy tego modelu żywienia przekonują, że nie da się doprowadzić do niedoborów w niecałe dwa tygodnie, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ten okres wystarczy, by spowolnić przemianę materii, osłabić organizm i wyrobić niezdrowe nawyki. Jakie skutki uboczne ma dieta kopenhaska? Najważniejsze wady tego sposobu żywienia to:

  • zbyt niska kaloryczność – drastyczny spadek wartości energetycznej spożywanych posiłków może powodować zaparcia i zasłabnięcia oraz przyczynić się do spowolnienia przemiany materii. Ponadto niewystarczająca podaż kalorii sprawia, że organizm zaczyna pobierać energię z tkanek mięśniowych, co przejawia się trudnościami w wykonywaniu nawet prostych czynności;
  • zakwaszenie organizmu – dieta kopenhaska jest niezbilansowana i zawiera minimalną ilość węglowodanów. Konsekwencją jej stosowania może być zakwaszenie organizmu, które objawia się wzdęciami, zgagą, bólami głowy, mięśni i stawów, uczuciem wyczerpania, ogólną nerwowością oraz ociężałością;
  • utrata przede wszystkim wody – niewiele osób zdaje sobie sprawę, że przy diecie kopenhaskiej organizm traci głównie wodę;
  • efekt jo-jo – każda drastycznie niskokaloryczna dieta to większe ryzyko wystąpienia efektu jo-jo;
  • pogorszenie samopoczucia – osoby na diecie kopenhaskiej często zmagają się z osłabieniem, zmęczeniem i rozdrażnieniem.

Dieta kopenhaska to obietnica zdumiewających efektów w zaskakująco krótkim czasie. Jednak wiele osób wciąż zastanawia się, ile może schudnąć, zamiast zapytać, jakim kosztem. Dieta kopenhaska jest bowiem niezwykle rygorystyczna i może mieć bardzo niekorzystny wpływ na organizm. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest więc zdrowa, prawidłowo zbilansowana dieta, która stanie się elementem naszego stylu życia i da trwałe efekty.




mgr farm. Cezary Stańczak
Ukończył Wydział Farmacji na Akademii Medycznej w Łodzi otrzymując tytuł magistra farmacji. Uzyskał też stopień MBA kończąc Wyższą Szkołę Kupiecką w Łodzi oraz Paris Business School.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.