zdjecie zdjecie
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Zdrowy tryb życia

Dieta Dukana – najważniejsze informacje, jadłospisy, fazy. Czy warto stosować dietę Dukana?

 Dieta Dukana – najważniejsze informacje, jadłospisy, fazy. Czy warto stosować dietę Dukana?

Na czym polega dieta Dukana? Jak należy się do niej przygotować? Jak można urozmaicać swój jadłospis, spożywając głównie produkty wysokobiałkowe? Odpowiedzmy sobie na te i wiele innych pytań!

Dieta Dukana – co to takiego?

Dieta Dukana stanowi jedną z najskuteczniejszych (a równocześnie budzących kontrowersje!) kuracji odchudzających. Jej autorem jest francuski lekarz, dr Pierre Dukan. Tworząc ją postawił sobie za zadanie opracowanie sposobu odżywiania, który umożliwi zrzucenie jak największej ilości kilogramów w możliwie jak najkrótszym czasie bez wywoływania zbytniego poczucia dyskomfortu u osoby poddającej się kuracji.

Dieta ta zyskała swoją popularność głównie dzięki naprawdę imponującym efektom jej stosowania (utrata nawet do 10 kg w miesiąc bez poczucia głodu!) oraz dokładnemu rozplanowaniu poszczególnych etapów diety, które praktycznie eliminuje ryzyko wystąpienia tzw. efektu jo-jo.

Jakie są zasady diety Dukana?

Podstawowym założeniem diety Dukana jest ograniczenie spożycia węglowodanów na rzecz znacznego zwiększenia podaży białka. Jak się jednak okazuje, w praktyce sprawa wygląda nieco bardziej skomplikowanie. Jednak bez obaw – w tym artykule rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości, związane z prawidłowym wprowadzaniem w życie oraz pomyślnym przebiegiem diety. 

Całość procesu podzielona jest na trzy fazy, w takcie których efektywnie tracimy zbędne kilogramy. Jeżeli chodzi o podstawowe wymogi, jakie stawia przed nami dieta Dukana, prezentują się one następująco:

  1. Jemy, kiedy tylko mamy na to ochotę (nie dopuszczamy do pojawienia się silnego głodu)
  2. Nie omijamy posiłków
  3. Pijemy co najmniej 1,5 litra płynów dziennie
  4. Ograniczamy używanie soli
  5. Spożywamy tylko określone w wytycznych diety produkty

Warto także w tym miejscu zaznaczyć, że taka dieta i odchudzanie nie są przeznaczone dla każdego! Dieta Dukana bardzo obciąża nasz organizm i zalecana jest tylko młodym i w pełni zdrowym osobom. 

Dieta Dukana - Faza I – jadłospis i ważne informacje

Pierwsza faza diety Dukana trwa do 10 dni i stanowi zarazem najbardziej efektywny i wymagający dla naszego organizmu jej odcinek. Wymaga ona od nas ścisłego podporządkowania się określonym zasadom żywieniowym.

Jeżeli chodzi o najważniejsze wymogi, które stawia przed nami dieta Dukana - jadłospis będzie tutaj absolutną podstawą. Daje nam on niemałe pole do manewru, musimy jednak pamiętać o kilku nienaruszalnych regułach:

  1. Jemy tylko i wyłącznie produkty wysokobiałkowe
  2. Rezygnujemy z potraw smażonych na rzecz gotowania na parze, grillowania oraz pieczenia
  3. Dozwolone produkty mięsne to indyk, kurczak, królik, ryby oraz wszelkiego rodzaju owoce morza
  4. Dieta Dukana zabrania spożywania mięsa z kaczek i gęsi

Dieta Dukana - co jeść? 

Na śniadanie i kolację możemy przygotować posiłek złożony z wędlin, chudego sera oraz jaj. Oczywiście pamiętamy o całkowitym wyłączeniu z diety pieczywa. Przez cały czas trwania kuracji pijemy dużo wody niegazowanej; dozwolone jest także picie herbaty, kawy, naparów ziołowych oraz kefirów i maślanek. Świetnym pomysłem dla złaknionych słodkości w pierwszym etapie diety może być sernik Dukana, składający się z chudego twarogu, jajek, mleka i skrobi kukurydzianej. Po zmieleniu twarogu miksujemy go z resztą składników, przelewamy do formy do pieczenia i pieczemy ok. 70 minut w piekarniku, nastawionym na 180 stopni.

Dieta Dukana – Faza II – jadłospis i ważne informacje

Ten etap procesu odchudzania trwa tak długo, aż osiągniemy pożądaną wagę – dlatego warto już przed przystąpieniem do kuracji odchudzającej określić z góry nasze oczekiwania. W drugiej fazie diety zaczynamy łączyć ze sobą produkty białkowe z warzywami. Mogą to być marchewki, buraki, seler, pomidory, ogórki, sałata czy też bób - zdrowotne właściwości bobu oraz innych warzyw na tym etapie diety to m.in. dodanie witamin i innych cennych składników.

Od momentu rozpoczęcia drugiej fazy diety zaczynamy przeplatać ze sobą okresy jedzenia tylko potraw białkowych oraz te, w których łączymy je z warzywami – dzielimy je na pięciodniowe cykle jedzenia samego białka oraz białka połączonego z węglowodanami, pochodzącymi wyłącznie z warzyw. Jeżeli chodzi o możliwości jakie w tym zakresie daje nam dieta Dukana, przepisy na tę fazę to przykładowo odtłuszczony serek wiejski z rzodkiewką i pomidorem, łosoś z pomidorami i białym serem czy odtłuszczony jogurt naturalny z truskawkami.

Dieta Dukana – Faza III – jadłospis i ważne informacje

Ten etap ma na celu ustabilizowanie uzyskanej masy ciała oraz zapobiegnięcie wystąpienia tak zwanego efektu jo-jo. Czas jej trwania zależy od tego, ile kilogramów udało nam się zrzucić w poprzednich fazach – przeliczamy ją mnożąc jeden utracony kilogram przez dziesięć dni. W ten sposób przy zrzuceniu 5 kilogramów będziemy stosowali się do jej zasad przez 50 dni.

Jest to w zasadzie etap, polegający na stopniowym powrocie do naszego pierwotnego sposobu odżywiania – urozmaicamy ją owocami, zawierającymi niewielkie ilości cukru, dodajemy takie produkty jak pełnoziarnisty chleb czy makarony, możemy także jeść ryż, ziemniaki czy rośliny strączkowe – z zachowaniem zasady, że będą one stanowiły część naszego jadłospisu tylko dwa razy w tygodniu! 

Posiłki, w których wystąpią powyższe produkty nazywamy posiłkami królewskimi – dzięki nim możemy przypomnieć sobie smak naszych ulubionych potraw, których brakowało nam przez cały okres stosowania diety. W ostatnim etapie kuracji przez jeden dzień w tygodniu stosujemy się całkowicie do zasad pierwszej fazy diety Dukana.

Jakie efekty przynosi dieta Dukana?

Rezultat stosowania się do powyższych zaleceń może być naprawdę zaskakujący. Często zdarza się, że oprócz natychmiastowego spadku wagi, jaki przynosi dieta Dukana, efekty utrzymują się przez długie lata – cykl, zgodnie z którym została zaprojektowana dieta Dukana, fazy i obowiązujący w nich jadłospis zostały zaprojektowane tak, aby zapobiec nagłemu przyrostowi wagi po powrocie do standardowego sposobu odżywiania.

Jeżeli chodzi o inne korzyści, jakie przynosi dieta Dukana: opinie, które możemy znaleźć w internecie mówią same za siebie – utrata 10 kilogramów w miesiąc to naprawdę imponujący wynik!

Dla kogo jest dieta Dukana?

Jak już wcześniej nadmieniliśmy, dieta Dukana przeznaczona jest dla osób zdrowych, niemających większych problemów zdrowotnych. Radykalny sposób odżywiania pomimo swojej skuteczności stanowi znaczne obciążenie dla organizmu – w szczególności nerek. Każdorazowo przed podjęciem diety należy skonsultować się z lekarzem.

Dieta Dukana jest przeznaczona i dla pań, i dla panów. Jednak mężczyzn może szczególnie zainteresować pozytywny wpływ diety wysokobiałkowej na potencję.

Czy warto stosować dietę Dukana?

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe fakty, uważamy, że jak najbardziej – warto zainteresować się sposobem odżywiania, dzięki któremu szybko i bez bólu możemy pożegnać się z wieloma zbędnymi kilogramami. Jeżeli przeraża was brak urozmaicenia, którym cechuje się dieta Dukana - jadłospis może być w niej znacznie szerszy niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Nasze posiłki możemy uzupełniać choćby o szejki proteinowe, dostępne w wielu różnych wariantach i smakach, np. shake białkowy o smaku truskawkowym lub shake białkowy czekoladowo-kakaowy.



mgr farm. Michał Kędzierski

Tytuł magistra farmacji otrzymał na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Posiada też licencjat z Wydziału Biologii Uniwersytetu Łódzkiego. Otrzymał liczne certyfikaty z zakresu zarządzania i technik sprzedaży oraz pozyskiwania i obsługi Klientów.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.