zdjecie zdjecie
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Dieta i odchudzanie

Dieta bogatoresztkowa – jakie są jej zasady i dla kogo jest skierowana?

 Dieta bogatoresztkowa – jakie są jej zasady i dla kogo jest skierowana?


Dieta bogatoresztkowa nazywana jest również dietą wysokobłonnikową. Najczęściej kojarzona jako naturalny środek na zaparcia, może być również pomocna w mniej oczywistych chorobach: kardiologicznych, cukrzycy i otyłości.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym charakteryzuje się dieta bogatoresztkowa?
  • Jadłospis bogatoresztkowy: co powinno znaleźć się na Twoim talerzu?
  • Czy jest to dobra dieta przy uchyłkach jelita?
  • Jakie są wskazania do stosowania diety bogatoresztkowej?
  • Czy są przeciwwskazania do stosowania diety resztkowej?

Interesuje Cię temat zdrowego odżywiania? Poszukujesz sprawdzonych informacji dietetycznych? Zapoznaj się z naszym artykułem: Jakie są zasady diety Paleo? Co można jeść, a czego nie wolno? Komu poleca się dietę Paleo?

Czym charakteryzuje się dieta bogatoresztkowa?

Dieta bogatoresztkowa jest uznawana za jedną z najzdrowszych na świecie, podobnie jak np. dieta dashCharakterystyczną cechą diety bogatoresztkowej czy też "diety resztkowej" jak bywa niekiedy nazywana, jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego. Jako jedna z niewielu popularnych sposobów odżywiania, jest jednocześnie dietą leczniczą - warto o tym wspomnieć chociażby w kontekście diety dr Dąbrowskiej, która chociaż stworzona przez lekarza, jest krytykowana przez wielu specjalistów za niewielką podaż składników odżywczych niezbędnych do funkcjonowania.

Dieta wysokobłonnikowa zawiera znacznie więcej, niż zwykła dieta polisacharydów roślinnych, a więc nie tylko błonnika, ale również hemicelulozy, ligniny czy pektyn. Wszystkie wymienione nie są trawione w ludzkim układzie pokarmowym człowieka i przechodzą przez niego w całości, działając jak "miotełki" czyszczące jelita. Zdaniem dietetyków, w tradycyjnej diecie człowieka nie chorującego na żadną poważniejszą dolegliwość, powinno znajdować się 30-40 gramów roślinnych polisacharydów.Tymczasem dieta błonnikowa (bogatoresztkowa) uwzględnia podaż 50-70 gramów tych substancji w jadłospisie dnia codziennego.

Co można jeść na diecie bogatoresztkowej?

Na dietę bogatoresztkową składają się takie produkty jak:

  • pszenna i żytnia mąka o niskim przemiale
  • pieczywo razowe i żytnie, z dodatkiem otrębów i nasion
  • różnorodne kasze - jaglana, jęczmienna, niepalona gryczana
  • nabiał: kefiry, jogurty i mleko, białe sery z chudego mleka
  • białka jaj (zdaniem specjalistów, nie powinno się przy tej diecie jeść więcej, niż 2 żółtka tygodniowo)
  • mięsa - najlepiej drób
  • ryby o niskiej zawartości tłuszczu - dorsz, szczupak, sandacz
  • oleje wysokiej jakości: oliwa z oliwek, olej sojowy i arachidowy
  • warzywa bez ograniczeń w dowolnej postaci, najlepiej duszone, gotowane na parze czy pieczone
  • owoce - jeśli nie ma przeciwwskazań do ich stosowania (jak ma to miejsce w przypadku cukrzycy)
  • słaba herbata
  • kawa zbożowa bez cukru
  • herbatki ziołowe
  • dowolna ilość ulubionych przypraw z wyłączeniem ostrych.

Kto szczególnie powinien zainteresować się dietą bogatoresztkową?

Omawiany sposób żywienia doskonale sprawdza się przy profilaktyce problemów z wypróżnianiem - to doskonała dieta na zaparcia, ale nie tylko - wskazana jest u osób cierpiących np. na uchyłkowatość jelita grubego. Dieta bogatoresztkowa dla dzieci pomaga w niwelowaniu nawykowych zaparć, ale także pozytywnie wpływa na nawyki żywieniowe. Nie wszyscy jednak pediatrzy są zgodni co do tego, że dzieci powinny przebywać na diecie bogatoresztkowej przez dłuższy czas - błonnik może powodować problemy z wchłanianiem witamin i minerałów, kluczowych dla rozwoju młodego organizmu.

To również dieta dla cukrzyka, ponieważ większość produktów zawierających dużo błonnika jednocześnie posiada niski indeks glikemiczny.

Warto rozważyć wprowadzenie diety bogatoresztkowej, jeśli okazjonalnie dokuczają nam tzw. bulgotanie w brzuchu czy wzdęcia bez wyraźnej przyczyny. Niedbały sposób odżywiania, niepoświęcanie zbyt wielkiej uwagi posiłkom i jedzenie produktów przetworzonych przyczynia się do problemów z trawieniem, którym może zaradzić zrównoważony, oparty o błonnik jadłospis.

Czy są jakieś przeciwskazania do stosowania diety bogatoresztkowej?

Dieta bogatoresztkowa nie jest polecana osobom cierpiącym z powodu stanów zapalnych jelit i żołądka czy dróg żółciowych (choroba Leśniewskiego-Crohna). Warto też pamiętać, że nie jest to dieta lekkostrawna.

Stosowanie diety bogatoresztkowej koniecznie powinno być połączone ze spożywaniem dużej ilości płynów, w szczególności średniomineralizowanej wody. W przeciwnym wypadku może prowadzić do efektu odwrotnego do zamierzonego - pojawienia się zaparć, wzdęć i uczucia ciężkości. Przeciwwskazaniem do stosowania takiej diety jest zatem "zapominanie" o regularnym wypijaniu szklanki wody.

Jadłospis diety bogatoresztkowej

Mało jest diet opisanych tak dobrze, jak dieta bogatoresztkowa - przepisy są ogólnodostępne. Poniżej prezentujemy przykładowy dzienny jadłospis:

Śniadanie: płatki owsiane na mleku roślinnym, twaróg i łyżeczka otrębów pszennych, kromka pieczywa razowego z szynką z indyka, pół pomidora, liść sałaty, kilka kropel oliwy z oliwek, kawa zbożowa.
2 śniadanie: bułka pełnoziarnista z hummusem, sałatka z rzodkiewki, pomidora i rukoli, zielona herbata.
Obiad: Krem z brokuła, pieczeń z wołowiny i marchewki, surówka z kapusty pekińskiej, kasza gryczana, woda mineralna.
Podwieczorek: jogurt z suszonymi owocami, ulubione zioła do picia.
Kolacja: chleb pełnoziarnisty, sałatka z dodatkiem sera feta (papryka, ogórek surowy, cebula, oliwki), pomarańcza i herbata lub ciepła woda.

Jako przekąska: seler naciowy, marchew, jabłko, gruszka, pestki dyni.

Jakie są korzyści ze stosowanie diety bogatoresztkowej?

Korzyści ze stosowania diety bogatoresztkowej jest bardzo wiele. Po pierwsze, są to regularne wypróżnienia i pobudzenie metabolizmu. Po drugie, to sprawdzony sposób przeciwdziałania cukrzycy, miażdżycy a nawet nowotworom. Udowodniono, że dieta bogatoresztkowa znacznie przyczynia się do obniżenia ciśnienia. Taki sposób odżywiania jest rekomendowany w przypadku osób, które pragną stosunkowo szybko i skutecznie schudnąć.

Ponieważ lista przeciwwskazań jest stosunkowo krótka, a ryzyko efektów ubocznych niskie (pod warunkiem, że spożywa się dostatecznie dużą ilość wody) - można przyjąć, że ze stosowania diety bogatoresztkowej skorzystać może każdy.



mgr farm. Michał Kędzierski

Tytuł magistra farmacji otrzymał na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Posiada też licencjat z Wydziału Biologii Uniwersytetu Łódzkiego. Otrzymał liczne certyfikaty z zakresu zarządzania i technik sprzedaży oraz pozyskiwania i obsługi Klientów.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.