Koszyk
0
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Serce i układ krążenia

Zawał serca – jak go uniknąć?

wapteka-zawal-serca-2 Serce to najważniejszy mięsień w naszym organizmie. Pracuje bez chwili wytchnienia, zapewniając transport krwi do wszystkich tkanek naszego ciała. Niestety, uwarunkowania genetyczne i niezdrowy styl życia sprzyjają chorobom serca. Zawał, czyli najczęstsza postać choroby niedokrwiennej serca, co roku jest przyczyną zgonów milionów ludzi na całym świecie. Jak się przed nim uchronić?

Objawy zawału serca

Zawał serca to martwica mięśnia sercowego spowodowana niedokrwieniem, do którego dochodzi w momencie zamknięcia tętnicy wieńcowej doprowadzającej do serca utlenioną krew. Jak go rozpoznać? Najczęściej objawia się bardzo silnym bólem w środowej części klatki piersiowej, który przypomina rozpieranie, ucisk lub dławienie. Jednak równie często zawałowi towarzyszą objawy, których wielu z nas nie powiązałoby z sercem. Należą do nich:
  • Nudności, wymioty
  • Duszność spoczynkowa (bez wysiłku fizycznego)
  • Narastające poczucie zagrożenia, panika
  • Ból żuchwy i krtani

Profilaktyka

Zawał serca grozi przede wszystkim mężczyznom powyżej 40. roku życia, osobom otyłym i z nadciśnieniem tętniczym. Nie oznacza to jednak, że możemy czuć się bezpiecznie – istnieje wiele czynników, które znacznie podwyższają ryzyko zawału. Są to m.in. palenie papierosów, wysoki poziom cholesterolu, cukrzyca, brak aktywności fizycznej i długotrwały stres. Profilaktyka opiera się głównie na zmianie nawyków żywieniowych. Musimy unikać pokarmów zawierających duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Podstawą nowej diety powinny być zatem owoce, warzywa, ryby i chude mięso. Równie ważna jest aktywność fizyczna. Powinniśmy ćwiczyć co najmniej 4-5 razy w tygodniu przez 30 minut, a ćwiczenia cardio przeplatać z siłowymi. Obniżymy w ten sposób swoją wagę i poziom cholesterolu oraz dotlenimy organizm. Niezbędne jest także rzucenie palenia, ograniczenie spożywania alkoholu oraz unikanie silnego i długotrwałego stresu.  


mgr farm. Cezary Stańczak
Ukończył Wydział Farmacji na Akademii Medycznej w Łodzi otrzymując tytuł magistra farmacji. Uzyskał też stopień MBA kończąc Wyższą Szkołę Kupiecką w Łodzi oraz Paris Business School.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.