Koszyk
0
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy

Stres

25,90zł
18,99zł

Jak układ nerwowy reaguje na stres?

Chronicznie doświadczany stres odbija się na naszym układzie nerwowym, krwionośnym, a nawet metabolicznym czy oddechowym! Osoby ciągle odczuwające stres mają osłabiony układ immunologiczny, częściej zapadają na sezonowe infekcje, a także odczuwają stałe zmęczenie. Gdy doświadczamy stresu, nasz układ nerwowy jest stale pobudzony jak w sytuacji zagrożenia - wydzielane są hormony walki, czyli adrenalina i kortyzol. Warto wiedzieć, że oba te hormony - chociaż potrzebne w sytuacjach wzmożonej mobilizacji - wydzielane trwale sieją spustoszenie w organizmie, m.in. uszkadzając delikatne struktury mózgu odpowiedzialne za emocje. W efekcie, im więcej stresu doświadczamy, tym bardziej jesteśmy na niego podatni - niestety, ale na stres nie da się uodpornić. Stresu należy unikać.

Symptomy i skutki stresu

Typowe objawy stresu to zdenerwowanie, zmęczenie, problemy z zasypianiem, bezsenność. Mniej oczywiste objawy stresu to zaburzenia erekcji, spadek libido, zaburzenia odżywiania (nadmierne objadanie się lub przeciwnie - brak apetytu), wybuchowość. Co ważne, stres może objawiać się także fizycznie - poprzez kołatanie serca, przyspieszony oddech spoczynkowy, drżenie rąk, wypadanie włosów, a nawet łamliwość paznokci i pogorszenie stanu cery. Wiele osób doświadczających chronicznego stresu przestaje go dostrzegać, przyzwyczajając się do tego stanu - w efekcie coraz mocniej cierpi ich ciało i psychika. Jeśli nie jesteśmy w stanie znaleźć fizycznej przyczyny naszego złego samopoczucia, częstych chorób i spadku zainteresowania relacjami z innymi czy hobby - u podłoża może leżeć właśnie stres.

Jak radzić sobie ze stresem?

Istnieje wiele technik skutecznego radzenia sobie ze stresem. Nie ma jednak jednej, która odpowiadałaby wszystkim. Niektóre osoby wolą rozładowywać nadmiar emocji przez intensywną aktywność fizyczną, inne przeciwnie - poprzez medytację, refleksyjne spacery i spokojne ćwiczenia oddechowe. W niektórych przypadkach jedynym skutecznym środkiem na stres okaże się jednak wizyta u terapeuty, który pomoże odkryć przyczyny, dla których tak silnie odczuwamy napięcie.

Leki na depresję - jakie antydepresanty bez recepty wybrać?

Przede wszystkim należy mieć świadomość, że depresja jest chorobą i jako taka, nie powinna być leczona na własną rękę. Jeśli przez okres co najmniej dwóch tygodni doświadczamy poważnego spadku nastroju, anhedonii (braku radości z dotychczas sprawiających przyjemność czynności), zaburzeń snu - to jest to wskazanie, aby zgłosić się do specjalisty.

Lekkie zaburzenia na tle nerwowym, spowodowane wyjątkową sytuacją w pracy czy życiu osobistym, można próbować rozwiązywać na własną rękę, stosując sprawdzone techniki medytacyjne, aktywność fizyczną, jak również wspierając się preparatami na poprawienie nastroju bez recepty. To przeważnie produkty zawierające wyciągi z ziół o właściwościach uspokajających, działających delikatnie nasennie i kojąco. Nie są one jednak równoznaczne z lekami antydepresyjnymi, które wydaje się wyłącznie na receptę z przepisu lekarza rodzinnego lub psychiatry.

Poznaj aktualne sprawdzone leki i suplementy na depresję

Obecnie za najskuteczniejsze leki na depresję uznaje się selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) i zazwyczaj od tej grupy leków lekarz prowadzący zaczyna farmakoterapię. W niektórych przypadkach jednak konieczne jest sięgnięcie po trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne i inne. Depresja jest złożoną chorobą, a jej skuteczne leczenie opiera się na kombinacji farmakoterapii, terapii psychologicznej, prawidłowej diety i odpowiedniej dawki ruchu.

Poradnik

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.