zdjecie zdjecie
Suma:
0,00
Do darmowej dostawy brakuje Ci 278.00 zł
Najpopularniejsze frazy
Polecane produkty
Brak produktów dla wpisanej frazy
Kategoria Układ oddechowy

Chrapanie - jak się go pozbyć?

Chrapanie to problem, który dotyczy blisko połowy Polaków - w zdecydowanej większości mężczyzn. Charakterystyczny, nieprzyjemny dźwięk może osiągać natężenie do 90 decybeli, co jest bardzo uciążliwe dla otoczenia. Chrapanie utrudnia też życie samej osobie chrapiącej - powoduje bowiem uczucie niewyspania i zmęczenia. Dlaczego chrapiemy i co zrobić, by przestać? Chrapanie dotyczy niemal połowy Polaków.

Chrapanie - przyczyny

Chrapanie sygnalizuje, że przepływ powietrza przez gardło jest utrudniony. Niedrożność dróg oddechowych powoduje uruchomienie przepony i mięśni klatki piersiowej. Chrapanie częściej męczy:
  • mężczyzn
  • osoby otyłe
  • kobiety po menopauzie
  • osoby chore na nadciśnienie tętnicze
  • osoby po spożyciu większej ilości alkoholu
  • osoby mające wady anatomiczne układu oddechowego
  • alergików

Sposoby na chrapanie

Na chrapanie ma wpływ kilka prozaicznych spraw związanych z naszym trybem życia, np:
  • pozycja podczas snu - chrapaniu sprzyja spanie na wznak (wówczas język opada w tył, a usta się otwierają, co powoduje niedrożność). Zdecydowanie lepiej jest położyć się na boku,
  • poduszka - dla chrapiących najlepsza jest płaska, anatomiczna poduszka, która dopasuje się do kształtu głowy (im wyżej kładziemy głowę, tym bardziej zwężają się drogi oddechowe),
  • infekcje - chrapanie w czasie przeziębienia jest czymś normalnym (mając zatkany nos, musimy oddychać przez usta). Warto zadbać o wyleczenie kataru, zapalenia zatok i innych infekcji,
  • temperatura w pomieszczeniu - ma ogromny wpływ na jakość snu. Zalecana temperatura w sypialni to max. 21 stopni. Warto też pamiętać o wietrzeniu, a wilgotność utrzymywać na poziomie 40-60%,
  • używki - palenie papierosów skutkuje obrzękiem śluzówki i podrażnia gardło, zaś alkohol wypity niedługo przed snem (2 godziny) powoduje wiotczenie mięśni,
  • dieta - osoby otyłe chrapią częściej, dlatego warto zadbać o zdrową dietę i ćwiczenia, które pozytywnie wpłyną na napięcie mięśni,
Warto zwrócić uwagę na powyższe aspekty i postarać się zmienić pewne nawyki. Chrapanie powinny też zlikwidować specjalne preparaty ułatwiające oddychanie, które dostępne są w aptekach bez recepty (np. Snoreeze, dostępny w formie sprayu, doustnych listków lub plastrów na nos). Jeśli to jednak nie pomoże, należy wybrać się do lekarza. Konsultacja specjalisty jest też niezbędna w sytuacji, gdy chrapanie dotyczy małego dziecka.

Niebezpieczne chrapanie - bezdech

W większości przypadków chrapanie ma tzw. charakter fizjologiczny i nie zagraża zdrowiu. Może jednak stać się patologiczne. Takiemu chrapaniu towarzyszy niebezpieczny bezdech, czyli przerwa w oddychaniu spowodowana brakiem przepływu powietrza przez krtań (dźwięki chrapania narastają, po czym następuje dłuższa chwila ciszy, a następnie raptowne chrapnięcie). Pojedynczy bezdech trwa ok. 10-60 sekund, a przerwy w oddychaniu mogą powtarzać się nawet kilkadziesiąt razy w ciągu nocy. Problem ten najczęściej dotyczy osób mających wady anatomiczne, np. przerośnięte migdałki, krzywą przegrodę nosową czy wydłużone podniebienie miękkie. Bezdechy są groźne - powodują nie tylko ciągłe uczucie zmęczenia, ale mogą skutkować nadciśnieniem, arytmią, a nawet zawałem. Jeśli chrapaniu towarzyszy bezdech, wybierzmy się do laryngologa w celu ustalenia przyczyny dolegliwości. Konieczne może być wykonanie specjalistycznego zabiegu (np. korekty przegrody nosowej czy usunięcie polipów). Warto też poddać się badaniu snu (polisomnografii), które szczegółowo rejestruje zachowanie organizmu w czasie snu.  


mgr farm. Michał Kędzierski

Tytuł magistra farmacji otrzymał na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Posiada też licencjat z Wydziału Biologii Uniwersytetu Łódzkiego. Otrzymał liczne certyfikaty z zakresu zarządzania i technik sprzedaży oraz pozyskiwania i obsługi Klientów.

Aby dodać opinie o powyższym artykule - należy się zalogować

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.