Filtry
Producenci i grupy

Witaminy z grupy B niezbędne dla utrzymania zdrowej skóry, włosów i paznokci

Paznokcie są swego rodzaju markerem stanu zdrowia organizmu. Niedobór witamin i minerałów sprawia, że w pierwszej kolejności cierpią na tym paznokcie, włosy i skóra. Witaminy z grupy B są niezbędne do procesów biologicznych, które zapewniają zachowanie twardej płytki paznokciowej, zapobiegają jej rozdwajaniu, a także stymulują jej wzrost. Co więcej, odpowiadają także za prawidłową budowę włosa i jego cebulki, są niezbędne do zachowania prawidłowej bariery ochronnej skóry i przeciwdziałają wnikaniu patogenów w jej głąb.

Jak sprawdzić czy potrzeba Ci witamina B12, biotyna czy witamina B6?

Niedobory witaminy B6 najczęściej objawiają się łamliwością paznokci, ich nadmierną giętkością, zaburzeniami w budowie płytki paznokciowej (jej wykrzywianiem się), wypadaniem włosów, matową skórą i pojawieniem się wyprysków. Z kolei niedobory witaminy B1 wiążą się z długim gojeniem się ran, powstawaniem tzw. zajadów i różnego rodzaju podrażnień. Niedobory biotyny również wpływają na osłabienie kondycji skóry, włosów i paznokci i rzadko kiedy występują samodzielnie, bez dodatkowych niedoborów w postaci witamin z grupy B.

Jak w przypadku niemal każdej witaminy czy pierwiastka, również jeśli chodzi o witaminę B12, biotynę i witaminę B6 możliwe jest oznaczenie ich poziomu z krwi. Badania te jednak najczęściej nie są refundowane i należy je wykonać na własną rękę. Krótkotrwała suplementacja preparatami multiwitaminowymi nie stanowi jednak zagrożenia - więc jeśli obserwujemy u siebie objawy wskazujące na niedobory witamin z grupy B lub biotyny, warto wypróbować wzbogacenie codziennego jadłospisu o produkty je zawierające, jak również preparat apteczny.

To, o czym warto wiedzieć to fakt, że suplementowanie biotyny w dużych dawkach może zaburzać obraz kliniczny np. w leczeniu niedoczynności tarczycy. Biotyna może sztucznie zawyżać poziom TSH w badaniach z krwi, dlatego na 2 tygodnie przed badaniem TSH należy odstawić preparaty ją zawierające.

Witamina B12 dlaczego jest tak ważna?

Witamina B12 czyli kobalamina, jest wytwarzana w organizmie ludzkim, a konkretnie w jelicie grubym. Produkowana jest przez bakterie, które kolonizują nasze jelita, jednak nie jest przyswajalna tą drogą - ponieważ jelito grube nie jest miejscem wchłaniania witamin i minerałów.

Tymczasem witamina B12 jest niezbędna do zachowania zdrowia organizmu. Przede wszystkim, wspiera wytwarzanie czerwonych krwinek, po drugie - bierze udział w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczów, a bez niej nie jest możliwy prawidłowy metabolizm. Witamina B12 jest kluczowa dla funkcjonowania układu nerwowego, gdyż chroni komórki nerwowe i tzw. neuroprzekaźniki. Dzięki jej obecności możliwa jest synteza kwasów nukleinowych w komórkach szpiku kostnego.

Trwałe niedobory witaminy B12 mogą skutkować przede wszystkim rozwojem anemii, ale także miażdżycy, wystąpienia udaru mózgu i zawału serca. Brak witaminy B12 przekłada się na osłabione samopoczucie psychiczne i fizyczne, problemy z koncentracją, zaburzenia czucia, a nawet osłabienie wzroku. Na niedobory witaminy B12 narażeni są szczególnie weganie, ale także osoby spożywające mało urozmaicone potrawy, wysokoprzetworzone, bez udziału warzyw i owoców.

Witaminy z grupy B

Znaleziono produktów: 118

Filtry

-

Sortowanie

Sortowanie według
Liczba wyników na stronie

-

Objawy niedoboru witaminy B12 w dłoniach lub stopach

Osoby chroniczne doświadczające niedoboru witaminy B12 skarżą się na wrażenie mrowienia w dłoniach i stopach, problemy z chodzeniem, a także zanik czucia w kończynach. Związane jest to z nieprawidłową pracą układu nerwowego i neuroprzekaźników odpowiedzialnych za przekazywanie wrażeń empirycznych do mózgu.

Niedobór witaminy B12 potrafi ujawnić się dopiero po kilku latach - dlatego jeśli dostrzegamy jego objawy, powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Oznacza to bowiem, że konieczne jest włączenie odpowiedniej suplementacji, aby zapobiec dalszemu pogarszaniu się zdrowia.

Istnieje wiele sposobów, aby dostarczyć więcej witaminy b12 w diecie

Witamina B12 z łatwością dostarczona może być z dietą. Jeśli cierpimy na jej niedobory, powinniśmy sięgać po mleko, mięso, jaja, ryby i produkty odzwierzęce. Najlepszym nośnikiem witaminy B12 są produkty niskoprzetworzone i nie podlegające długotrwałej obróbce termicznej.

Problem pojawia się, jeśli jesteśmy na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Wegetarianie mogą uzupełnić niedobory B12 spożywając jaja czy nabiał, natomiast zaleca się, aby weganie suplementowali B12 w postaci tabletek. Badania potwierdziły, że chociaż B12 jest obecna w glonach, nie jest to forma przyswajalna dla człowieka.

Najprostszym sposobem szybkiej redukcji niedoborów witamin z grupy B jest sięgnięcie po specjalistyczny preparat witamina B kompleks. W tego typu dobrej jakości farmaceutykach znajduje się również witamina B12 w łatwo przyswajalnej formie.

Witamina B na anemię - suplementy żelaza razem z tabletkami witaminy B-complex

Niektóre witaminy i minerały wspierają swoje działanie, jak np. witamina C i witamina B zwiększają przyswajalność żelaza. Witamina B jest niezbędnym elementem leczenia niedokrwistości, ponieważ bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Preparaty na anemię zawierają także kwas foliowy, a połączenie tych czterech składników wraz ze zbilansowaną i urozmaiconą dietą uznawane jest za optymalny sposób leczenia niedokrwistości.

Dlaczego my?

why-us-img

Odbiór osobisty w aptece

why-us-img

Profesjonalna obsługa

why-us-img

Szybka wysyłka

why-us-img

Legalnie działająca apteka

why-us-img

Płatność online lub za pobraniem

cookies Strona korzysta z plików cookies, dzięki temu działa poprawnie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.