Kategoria Dieta i odchudzanie

Pokrzywa na zdrowie! [INFOGRAFIKA]

Dla wielu osób pokrzywa to tylko kłopotliwe zielsko, którego parzące włoski w kontakcie ze skórą wywołują piekące bąble. Jednak medycyna ludowa od wieków zna i wykorzystuje lecznicze właściwości tej rośliny. Co zawiera pokrzywa i jakie ma zastosowanie? Pokrzywa to roślina, której liście i korzenie mają szerokie zastosowanie

Co zawiera pokrzywa?

Lista cennych substancji, jakie znajdziemy w pokrzywie jest naprawdę imponująca. Część z nich znajduje się w liściach, część w korzeniu. Pokrzywa zawiera:
  • minerały: żelazo, magnez, mangan, krzem, wapń, chrom, cynk, kobalt
  • witaminy: A, C, E, K i z grupy B
  • karotenoidy, fitosterole, flawonoidy, garbniki, kwasy organiczne, glukoninę, histaminę, acetylocholinę, serotoninę, kwas pantotenowy i foliowy, lipidy, sterole, lignany, lecytynę, rozpuszczalną w wodzie krzemionkę
Tak bogaty skład chemiczny oraz łatwa przyswajalność zawartych substancji sprawiają, że pokrzywa to skuteczny sposób na uzupełnienie wszelkich niedoborów oraz walkę z anemią i ogólnym osłabieniem. Na tym jednak nie kończy się jej wpływ na ludzki organizm.

Pokrzywa jako środek przeciwzapalny

Pokrzywa jest bogata w witaminę C, której główną funkcją jest wzmocnienie odporności organizmu. Warto więc sięgać po nią w okresie zwiększonej zachorowalności. Immunostymulujące i przeciwzapalne właściwości pokrzywy przyniosą ulgę w czasie przeziębienia, infekcji oskrzeli, gardła czy zatok. Za jej przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe działanie odpowiadają m.in. fitoncydy. Obecność witaminy C sprawia też, że pokrzywa wspomaga regenerację mięśni i stawów. Witamina ta bierze bowiem udział w produkcji kolagenu, usuwa też nadmiar kwasu mlekowego. Z kolei zawartość garbników i witaminy K przyspiesza gojenie ran i regenerację organizmu.

Pokrzywa na choroby układu moczowego

Moczopędne działanie pokrzywy jest powszechnie znane i wykorzystywane w leczeniu schorzeń takich jak: kamica nerkowa, dna moczowa czy łagodny przerost gruczołu krokowego. Wraz z moczem wydalamy z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii, np. chlorki czy złogi kwasu moczowego. Pokrzywa ma zatem właściwości oczyszczające. Jednocześnie zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie – pomoże więc pozbyć się obrzęków i utrzymać prawidłową wagę.

Pokrzywa na trawienie

Związki zawarte w pokrzywie oczyszczają układ trawienny oraz usprawniają pracę żołądka, wątroby i trzustki. Kwas pantotenowy odpowiada za metabolizm węglowodanów, białek oraz tłuszczy, ponadto wspomaga układ sercowo-naczyniowy oraz niweluje oznaki przemęczenia. Pokrzywa zalecana jest przy różnych dolegliwościach ze strony układu pokarmowego, mniej lub bardziej poważnych – np. przy nudnościach, biegunkach, refluksie, wzdęciach, nieżytach jelit czy żołądka.

Pokrzywa w kosmetyce

Ekstrakty z pokrzywy znajdziemy w wielu produktach kosmetycznych, przede wszystkim w tych przeznaczonych do pielęgnacji włosów. Pokrzywa ma wszechstronny wpływ na włosy – wzmacnia je i regeneruje, nadaje im połysk i puszystość, zmniejsza ich wypadanie i przetłuszczanie, sprawia, że szybciej rosną, a nawet pomaga zwalczyć łupież. Oprócz stosowania gotowych szamponów i odżywek możemy samodzielnie przygotować płukankę z pokrzywy. Wystarczy zalać wrzątkiem łyżeczkę suszonej pokrzywy (lub 2 saszetki pokrzywy fix), parzyć ok. pół godziny, a następnie przepłukać umyte włosy ostudzonym naparem. Taką miksturę najlepiej stosować po każdym myciu. Powinny jej jednak unikać osoby o jasnych włosach. Pamiętajmy też, by nie używać świeżych liści pokrzywy, gdyż mogą zabarwić włosy. Pokrzywa ma też zastosowanie w pielęgnacji skóry trądzikowej tłustej i podrażnionej. Z racji swoich właściwości bakteriobójczych i przeciwzapalnych jest pomocna w leczeniu chorób skóry – od trądziku po ropnie i czyraki. Wodę pokrzywową można stosować jako tonik, ale też jako płyn do płukania jamy ustnej (w tej roli sprawdzi się też herbatka pokrzywowa – zapobiega gromadzeniu się płytki nazębnej i działa kojąco na dziąsła), a nawet płyn do higieny okolic intymnych. Osobom zmagającym się z problemem trądziku pomoże też herbatka pokrzywowa (pita minimum 2 razy dziennie), ponieważ oczyszcza i odtruwa organizm. Kondycję skóry całego ciała poprawimy, fundując sobie pokrzywową kąpiel. Świeże pokrzywy należy rozgnieść na miazgę, a następnie owinąć gazą i wrzucić do wanny z gorącą wodą. Taka kąpiel nie tylko dostarczy skórze sporą dawkę witamin i minerałów – przyniesie też ulgę w przypadku bólów mięśniowych i dolegliwości reumatycznych.

Jak włączyć pokrzywę do diety?

Pokrzywa może być spożywana pod wieloma postaciami. Najpopularniejsze są soki, herbatki ekspresowe, nalewki, a także suplementy diety w kapsułkach zawierające w składzie ciąg z pokrzywy. Pokrzywa może być jednak także składnikiem wielu potraw – zup, sałatek, farszu do pierogów lub naleśników, omletów, jajecznicy czy klopsików. Spokojnie może zastąpić natkę pietruszki. Dobrze komponuje się z czosnkiem, cebulą i gałką muszkatołową. Pamiętajmy, że do jedzenia nadają się tylko młode listki, zbierane w maju i czerwcu. Nasiona zbiera się w drugiej połowie lata, zaś korzenie wykopuje na jesieni. Pokrzywę należy suszyć w przewiewnym i zacienionym miejscu. Warto też wiedzieć, iż wskazane jest robienie przerw w przyjmowaniu pokrzywy (2 tygodnie odstępu po miesiącu spożywania). Nie należy też spożywać pokrzywy łącznie z lekami przeciwcukrzycowymi (ich działanie będzie wówczas nasilone), w przypadku cysty, nowotworu macicy oraz chorób wymagających leczenia chirurgicznego. Jak widać, nazywanie pokrzywy uciążliwym chwastem jest nieścisłe i niesprawiedliwe. Liczne właściwości tej niepozornej rośliny to nieoceniona pomoc w dbaniu o zdrowie. Najważniejsze wiadomości na temat pokrzywy przedstawia poniższa infografika: Infografika o pokrzywie


Pokrzywa na zdrowie! [INFOGRAFIKA] -Obecna ocena: 0 / 5 . Liczba głosów: 0
Wapteka

Informacje o blogu

Witamy na blogu apteki internetowej Wapteka.pl, na którym znajdziecie Państwo porady z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające skuteczne zwalczanie przyczyn oraz objawów różnego rodzaju chorób, schorzeń czy problemów kosmetycznych.

Zapraszamy do lektury!

Informacje zawarte na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady medycznej oraz nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

© 2016 wapteka.pl Wszystkie prawa zastrzeżone
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz zmienić sposób zapisu i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.